MINGGU 40 (1 – 5 Oktober 2012)
Tarikh/Hari
|
:
|
1 Oktober 2012 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
815 – 925 AM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
PERCUBAAN SPM 2 KERTAS MATEMATIK 2
|
BBM
|
:
|
-
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
1 Oktober
2012 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
5K5
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
945 – 1055AM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
PERCUBAAN SPM 2 KERTAS MATEMATIK 2
|
BBM
|
:
|
-
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
2 Oktober 2012 / Selasa
|
Tingkatan
|
:
|
4K9
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1055 – 1205PM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Pengguna rasional
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menghuraikan
ciri-ciri pengguna yang rasional
·
Menerangkan hak
dan tanggungjawab sebagai pengguna
·
Menjelaskan etika
pengguna dan peniaga
·
Membincangkan
kepentingan standard terhadap keselamatan pengguna, industri dan alam sekitar
·
Membudayakan
standard kepenggunaan dalam kehidupan seharian
·
Mengamalkan sikap
sebagai pengguna yang rasional
·
Peka tentang hak
dan tanggungjawab sebagai pengguna yang rasional
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Nota kreatif (berbentuk risalah)
·
Nyanyian lagu ‘hari pengguna’
·
Latihan/rumusan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan , laptop
|
Refleksi
|
:
|
P&P dilaksanakan dengan baik. Murid mengikut
arahan dan berjaya menyiapkan risalah yang kreatif. Nyanyian tidak dapat
dibuat kerana masalah bunyi/ lagu yang kurang baik.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
2 Oktober
2012 / Selasa
|
Tingkatan
|
:
|
4K5
|
Matapelajaran
|
:
|
SEJARAH
|
Masa
|
:
|
1205 – 1240PM
|
Tema
|
:
|
Perkembangan di Eropah dan kesannya terhadap
ekonomi negara
|
Tajuk
|
:
|
Dasar
British dan kesannya terhadap ekonomi Negara
c. Dasar
British terhadap pertanian
·
Undang-undang berhubung tanah
Ø Akta
Tanah Simpanan Melayu, Land Order, Land Settlement Order dan Proklamasi lll
Perlindungan Hak Pribumi
·
Dasar British terhadap pekebun kecil
Ø Padi
Ø Getah
d. Kesan-kesan dasar ekonomi
·
Pembandaran
·
Pembentukan masyarakat berbilang kaum
·
Sistem pendidikan vernakular
·
Sektor perkilangan
·
Sistem pengangkutan dan perhubungan
·
Perkhidmatan kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
Memahami dasar British terhadap undang-undang berhubung
tanah dan pekebun kecil di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah
Aras 1
· Menyenaraikan undang-undang berhubung tanah yang
diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah
· Menyatakan sebab-sebab British memperkenalkan Undang-undang
berhubung dengan tanah
· Menyatakan dasar British terhadap pekebun kecil
· Menyatakan kesan-kesan dasar British terhadap pekebun kecil
Aras 2
· Menerangkan kandungan undang-undang berhubung tanah yang
diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah
· Menjelaskan sebab British memperkenalkan undang-undang
berhubung tanah
· Menghuraikan kesan-kesan dasar British terhadap pekebun
kecil
Menganalisis kesan-kesan dasar ekonomi British
Aras 1
· Menyenaraikan kesan dasar British terhadap ekonomi negara
· Menyenaraikan ciri masyarakat berbilang kaum
· Menyatakan perkembangan perkhidmatan kesihatan
· Menyenaraikan faktor kemunculan bandar baru dan kesannya
· Menyatakan perkembangan sektor perkilangan
· Menyatakan perkembangan sistem pendidikan vernakular
· Menyatakan perkembangan sistem pengangkutan
Aras 2
· Membincangkan faktor kemunculan bandar baru dan kesannya
· Menghuraikan perkembangan sektor perkilangan
· Menghuraikan faktor perkembangan pengangkutan dan
perhubungan
· Menghuraikan perkembangan sistem pendidikan
· Menjelaskan faktor
kemunculan masyarakat berbilang kaum
· Menjelaskan perkembangan perkhidmatan kesihatan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Perbincangan latihan
|
BBM
|
:
|
Latihan bercetak
|
Refleksi
|
:
|
Sikap kurang gemar membaca antara masalah yang
dikenalpasti dikalangan murid. Ramai yang tidak dapat menjawab dengan baik
walaupun soalan mudah.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
3 Oktober
2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
5MPV
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
705 – 815AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Menangani cabaran globalisasi
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid
diharapkan akan dapat;
·
Memberikan contoh-contoh pusat kecemerlangan di
Malaysia
·
Menyatakan langkah-langkah yang boleh diambil
bagi meningkatkan status Negara sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang
·
Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan
pengiktirafan dunia terhadap Negara
·
Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara
dalam mengekalkan imej baik Negara di mata dunia
·
Bekerjasama untuk menjadikan Malaysia sebagai
pusat kecemerlangan pelbagai bidang
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Catatan nota pada papan tulis
·
Aktiviti kreatif ‘membuat iklan’ mempromosi
Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Carta sivik, buku rujukan, kertas berwarna
|
Refleksi
|
:
|
Iklan tidak sempat disiapkan didalam kelas. Murid
dibenarkan untuk membawa balik tugasan tersebut dan disiapkan di rumah.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
3 Oktober 2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
5K6
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
945 -1055 PM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Mengekalkan dan meningkatkan pengiktirafan dunia
terhadap Negara
·
Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai
bidang
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid
diharapkan akan dapat;
·
Memberikan contoh-contoh pusat kecemerlangan di
Malaysia
·
Menyatakan langkah-langkah yang boleh diambil
bagi meningkatkan status Negara sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang
·
Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan
pengiktirafan dunia terhadap Negara
·
Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara
dalam mengekalkan imej baik Negara di mata dunia
·
Bekerjasama untuk menjadikan Malaysia sebagai
pusat kecemerlangan pelbagai bidang
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Catatan nota pada papan tulis
·
Aktiviti kreatif ‘membuat iklan’ mempromosi
Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Carta sivik, buku rujukan, kertas berwarna
|
Refleksi
|
:
|
Ramai murid masih kurang peka dengan isu semasa
dalam Negara.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
3 Oktober
2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
4K3
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1130 – 1240 PM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Pengguna yang rasional
·
Hak pengguna
·
Tanggungjawab pengguna
·
Etika pengguna dan pengeluar
·
Standard dan keselamatan pengguna
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid
diharapkan akan dapat;
·
Menghuraikan
ciri-ciri pengguna yang rasional
·
Menerangkan hak
dan tanggungjawab sebagai pengguna
·
Menjelaskan etika
pengguna dan peniaga
·
Membincangkan
kepentingan standard terhadap keselamatan pengguna, industri dan alam sekitar
·
Membudayakan
standard kepenggunaan dalam kehidupan seharian
·
Mengamalkan sikap
sebagai pengguna yang rasional
·
Peka tentang hak
dan tanggungjawab sebagai pengguna yang rasional
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Membuat risalah pengguna
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, carta sivik, kertas A4, warna
|
Refleksi
|
:
|
Murid dapat mengaitkan isi pelajaran dengan
kehidupan seharian.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
4 Oktober
2012 / Khamis
|
Tingkatan
|
:
|
4K5
|
Matapelajaran
|
:
|
SEJARAH
|
Masa
|
:
|
705 – 815 PM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid
diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN KERTAS BM 1
|
BBM
|
:
|
-
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
4 Oktober
2012 / Khamis
|
Tingkatan
|
:
|
5K1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1020 – 1130 AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Menangani cabaran globalisasi
·
Hubungan serantau dan dunia
·
Saingan serantau dan dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan
dapat;
·
Menjelaskan konsep globalisasi
·
Menyatakan cabaran globalisasi serantau dan
dunia
·
Menyenaraikan cara-cara menangani cabaran
globalisasi
·
Menghuraikan kepentingan hubungan serantau dan
dunia dalam menangani cabaran globalisasi
·
Mengambil tindakan yang rasional untuk
menangani saingan serantau dan dunia
·
Melengkapkan diri bagi menghadapi saingan
serantau dan dunia
·
Cinta dan sanggup berkorban untuk Negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Pemahaman petikan
·
Sumbangsaran / main peranan
·
Mencari perkataan
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, bahan bercetak
|
Refleksi
|
:
|
Murid membentuk kumpulan masing-masing untuk
berbincang berdasarkan katakunci yang telah diberikan namun cuma dapat meneka
6/12 nama pertubuhan/ kerjasama antarabangsa Malaysia.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
5 Oktober
2012 / Jumaat
|
Tingkatan
|
:
|
5S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
705 – 815 AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Mengekalkan dan meningkatkan pengiktirafan dunia
terhadap Negara
·
Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai
bidang
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan
akan dapat;
·
Memberikan contoh-contoh pusat kecemerlangan di
Malaysia
·
Menyatakan langkah-langkah yang boleh diambil
bagi meningkatkan status Negara sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang
·
Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan
pengiktirafan dunia terhadap Negara
·
Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara
dalam mengekalkan imej baik Negara di mata dunia
·
Bekerjasama untuk menjadikan Malaysia sebagai
pusat kecemerlangan pelbagai bidang
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Catatan nota pada papan tulis
·
Aktiviti kreatif ‘membuat iklan’ mempromosi
Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Carta sivik, buku rujukan, kertas berwarna
|
Refleksi
|
:
|
Iklan tidak sempat disiapkan didalam kelas. Murid
dibenarkan untuk membawa balik tugasan tersebut dan disiapkan di rumah.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
5 Oktober
2012 / Jumaat
|
Tingkatan
|
:
|
5S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1040 – 1140 AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Mengekalkan dan meningkatkan pengiktirafan dunia
terhadap Negara
·
Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai
bidang
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid
diharapkan akan dapat;
·
Memberikan contoh-contoh pusat kecemerlangan di
Malaysia
·
Menyatakan langkah-langkah yang boleh diambil
bagi meningkatkan status Negara sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang
·
Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan
pengiktirafan dunia terhadap Negara
·
Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara
dalam mengekalkan imej baik Negara di mata dunia
·
Bekerjasama untuk menjadikan Malaysia sebagai
pusat kecemerlangan pelbagai bidang
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Catatan nota pada papan tulis
·
Aktiviti kreatif ‘membuat iklan’ mempromosi
Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Carta sivik, buku rujukan, kertas berwarna
|
Refleksi
|
:
|
Iklan tidak sempat disiapkan didalam kelas. Murid
dibenarkan untuk membawa balik tugasan tersebut dan disiapkan di rumah.
|
No comments:
Post a Comment