MINGGU
39 (24 – 28 September 2012)
Tarikh/Hari
|
:
|
24 September 2012 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
5K5
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
945 – 1055 AM
|
Tema
|
:
|
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
PERCUBAAN SPM 2 , BI KERTAS 2
|
BBM
|
:
|
-
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
24 September 2012 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1055 – 1205AM
|
Tema
|
:
|
|
Tajuk
|
:
|
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
PERCUBAAN SPM 2 , BI KERTAS 2
|
BBM
|
:
|
-
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
25 September 2012 /
Selasa
|
Tingkatan
|
:
|
4K9
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1055 – 1205PM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Membina budaya kerja yang cemerlang ke arah
kemakmuran Negara
·
Etika kerja
·
Kualiti kerja
·
Peningkatan ilmu dan kecekapan
·
Penyelidikan dan pembangunan
·
Rasuah sifar
·
Kebajikan pekerja
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan
budaya kerja cemerlang
·
Menghuraikan
kepentingan budaya kerja cemerlang
·
Mengamalkan
budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara
·
Menghayati budaya
kerja cemerlang
·
Menghargai usaha
meningkatkan budaya kerja cemerlang
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Penjelasan definisi
·
Melengkapkan nota peta minda
·
Sumbang saran / perbincangan
·
Main peranan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, carta sivik
|
Refleksi
|
:
|
Respon pasif kerana murid kurang peka kepada
isu perbincangan. Hanya segelintir murid yang terlibat aktif dalam sumbang
saran manakala yang lain hanya bergantung kepada jawapan rakan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
25 September 2012 /
Selasa
|
Tingkatan
|
:
|
4K5
|
Matapelajaran
|
:
|
SEJARAH
|
Masa
|
:
|
1205 – 1240PM
|
Tema
|
:
|
Perkembangan di Eropah dan kesannya terhadap
ekonomi negara
|
Tajuk
|
:
|
Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi
negara
a. Ekonomi
tradisional
Ø Ciri-ciri
b. Ekonomi dagangan
Ø Sistem pertanian komersil
Ø Industri perlombongan
Ø Penggunaan
tenaga buruh luar
Ø Institusi kewangan dan insuran
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
Memahami kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan
Aras 1
· Menyatakan maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan
· Menyenaraikan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi
dagangan
· Menyenaraikan jenis ekonomi dagangan
· Menyatakan dasar British terhadap perusahaan getah dan
industri perlombongan
· Menyatakan peranan institutsi kewangan dan insuran dalam
kegiatan ekonomi moden
· Menyatakan cara kemasukan imigran Cina dan India
Aras 2
· Menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi
dagangan
· Membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi
dagangan
· Menerangkan dasar British terhadap perusahaan getah
· Menerangkan dasar British terhadap industri perlombongan
· Menjelaskan cara kemasukan imigran Cina dan India
· Menghuraikan peranan institusi kewangan dan insuran dalam
perkembangan ekonomi moden
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Nota dan perbincangan
|
BBM
|
:
|
Nota & latihan bercetak
|
Refleksi
|
:
|
Murid masih perlu dibimbing untuk menjawab
soalan struktur. Ada segelintir murid masih belum mahir mencari jawapan
meskipun ‘open book’.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
26 September 2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
5MPV
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
705 – 815AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Menangani cabaran globalisasi
·
Hubungan serantau dan dunia
·
Saingan serantau dan dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan
dapat;
·
Menjelaskan konsep globalisasi
·
Menyatakan cabaran globalisasi serantau dan
dunia
·
Menyenaraikan cara-cara menangani cabaran
globalisasi
·
Menghuraikan kepentingan hubungan serantau dan
dunia dalam menangani cabaran globalisasi
·
Mengambil tindakan yang rasional untuk
menangani saingan serantau dan dunia
·
Melengkapkan diri bagi menghadapi saingan
serantau dan dunia
·
Cinta dan sanggup berkorban untuk Negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Pemahaman petikan
·
Sumbangsaran/ catatan nota pada papan tulis
·
Teka kata/ mencari perkataan
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan , bahan bercetak
|
Refleksi
|
:
|
Semua aktiviti dapat dijalankan namun murid
cuma berjaya meneka 6/12 daripada nama-nama pertubuhan/ kerjasama Malaysia.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
26 September 2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
5K6
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
945 -1055 PM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Menangani cabaran globalisasi
·
Hubungan serantau dan dunia
·
Saingan serantau dan dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan
dapat;
·
Menjelaskan konsep globalisasi
·
Menyatakan cabaran globalisasi serantau dan
dunia
·
Menyenaraikan cara-cara menangani cabaran
globalisasi
·
Menghuraikan kepentingan hubungan serantau dan
dunia dalam menangani cabaran globalisasi
·
Mengambil tindakan yang rasional untuk
menangani saingan serantau dan dunia
·
Melengkapkan diri bagi menghadapi saingan
serantau dan dunia
·
Cinta dan sanggup berkorban untuk Negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Pemahaman petikan
·
Sumbangsaran/ catatan nota pada papan tulis
·
Teka kata/ mencari perkataan
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, bahan bercetak
|
Refleksi
|
:
|
Guru memberikan kata kunci untuk memudahkan
murid namun cuma berjaya diteka 5/12 daripada nama-nama pertubuhan/ kerjasama
Malaysia yang sepatutnya.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
26 September 2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
4K3
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1130 – 1240 PM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Membina budaya kerja yang cemerlang ke arah
kemakmuran Negara
·
Etika kerja
·
Kualiti kerja
·
Peningkatan ilmu dan kecekapan
·
Penyelidikan dan pembangunan
·
Rasuah sifar
·
Kebajikan pekerja
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan
budaya kerja cemerlang
·
Menghuraikan
kepentingan budaya kerja cemerlang
·
Mengamalkan
budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara
·
Menghayati budaya
kerja cemerlang
·
Menghargai usaha
meningkatkan budaya kerja cemerlang
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Pemahaman petikan
·
Perbincangan kumpulan
·
Pembentangan
·
Soal jawab
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, carta PSK
|
Refleksi
|
:
|
Aktiviti berjalan lancar dengan adanya
kerjasama daripada setiap ahli kumpulan. Pembentang dapat menjelaskan tajuk
perbincangan kumpulan masing-masing dengan baik dan disertakan contoh-contoh
yang releven.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
27 September 2012 / Khamis
|
Tingkatan
|
:
|
4K5
|
Matapelajaran
|
:
|
SEJARAH
|
Masa
|
:
|
705 – 815 PM
|
Tema
|
:
|
Perkembangan di Eropah dan kesannya terhadap
ekonomi negara
|
Tajuk
|
:
|
Dasar
British dan kesannya terhadap ekonomi Negara
c. Dasar
British terhadap pertanian
·
Undang-undang berhubung tanah
Ø Akta
Tanah Simpanan Melayu, Land Order, Land Settlement Order dan Proklamasi lll
Perlindungan Hak Pribumi
·
Dasar British terhadap pekebun kecil
Ø Padi
Ø Getah
d. Kesan-kesan dasar ekonomi
·
Pembandaran
·
Pembentukan masyarakat berbilang kaum
·
Sistem pendidikan vernacular
·
Sektor perkilangan
·
Sistem pengangkutan dan perhubungan
·
Perkhidmatan kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
Memahami dasar British terhadap undang-undang berhubung
tanah dan pekebun kecil di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah
Aras 1
· Menyenaraikan undang-undang berhubung tanah yang
diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah
· Menyatakan sebab-sebab British memperkenalkan Undang-undang
berhubung dengan tanah
· Menyatakan dasar British terhadap pekebun kecil
· Menyatakan kesan-kesan dasar British terhadap pekebun kecil
Aras 2
· Menerangkan kandungan undang-undang berhubung tanah yang
diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah
· Menjelaskan sebab British memperkenalkan undang-undang
berhubung tanah
· Menghuraikan kesan-kesan dasar British terhadap pekebun
kecil
Menganalisis kesan-kesan dasar ekonomi British
Aras 1
· Menyenaraikan kesan dasar British terhadap ekonomi negara
· Menyenaraikan ciri masyarakat berbilang kaum
· Menyatakan perkembangan perkhidmatan kesihatan
· Menyenaraikan faktor kemunculan bandar baru dan kesannya
· Menyatakan perkembangan sektor perkilangan
· Menyatakan perkembangan sistem pendidikan vernakular
· Menyatakan perkembangan sistem pengangkutan
Aras 2
· Membincangkan faktor kemunculan bandar baru dan kesannya
· Menghuraikan perkembangan sektor perkilangan
· Menghuraikan faktor perkembangan pengangkutan dan
perhubungan
· Menghuraikan perkembangan sistem pendidikan
· Menjelaskan faktor
kemunculan masyarakat berbilang kaum
· Menjelaskan perkembangan perkhidmatan kesihatan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Perbincangan nota
·
Bimbingan menjawab soalan
|
BBM
|
:
|
Nota dan latihan bercetak
|
Refleksi
|
:
|
Kelas ditunda ke minggu hadapan. Latihan
diberikan sebagai ganti kepada perbincangan nota. Murid diminta membaca
sendiri nota dan menjawab latihan yang diberikan dan akan dibincangkan semasa
kelas yang akan datang.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
27 September 2012 / Khamis
|
Tingkatan
|
:
|
5K1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1020 – 1130 AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Menangani cabaran globalisasi
·
Hubungan serantau dan dunia
·
Saingan serantau dan dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan
dapat;
·
Menjelaskan konsep globalisasi
·
Menyatakan cabaran globalisasi serantau dan
dunia
·
Menyenaraikan cara-cara menangani cabaran
globalisasi
·
Menghuraikan kepentingan hubungan serantau dan
dunia dalam menangani cabaran globalisasi
·
Mengambil tindakan yang rasional untuk menangani
saingan serantau dan dunia
·
Melengkapkan diri bagi menghadapi saingan
serantau dan dunia
·
Cinta dan sanggup berkorban untuk Negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Pemahaman petikan
·
Sumbangsaran
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
:
|
Tiada P&P dibuat kerana murid terlibat
dengan ceramah di dewan sekolah sehingga tamat waktu persekolahan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
28 September 2012 / Jumaat
|
Tingkatan
|
:
|
5S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
705 – 815 AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Menangani cabaran globalisasi
·
Hubungan serantau dan dunia
·
Saingan serantau dan dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan
dapat;
·
Menjelaskan konsep globalisasi
·
Menyatakan cabaran globalisasi serantau dan
dunia
·
Menyenaraikan cara-cara menangani cabaran
globalisasi
·
Menghuraikan kepentingan hubungan serantau dan
dunia dalam menangani cabaran globalisasi
·
Mengambil tindakan yang rasional untuk
menangani saingan serantau dan dunia
·
Melengkapkan diri bagi menghadapi saingan
serantau dan dunia
·
Cinta dan sanggup berkorban untuk Negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Pemahaman petikan
·
Sumbangsaran / main peranan
·
Mencari perkataan
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, bahan bercetak
|
Refleksi
|
:
|
Murid membentuk kumpulan masing-masing untuk
berbincang namun cuma dapat meneka 8/12 nama pertubuhan/ kerjasama
antarabangsa Malaysia.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
28 September 2012 /
Jumaat
|
Tingkatan
|
:
|
5S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1040 – 1140 AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Menangani cabaran globalisasi
·
Hubungan serantau dan dunia
·
Saingan serantau dan dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan
dapat;
·
Menjelaskan konsep globalisasi
·
Menyatakan cabaran globalisasi serantau dan
dunia
·
Menyenaraikan cara-cara menangani cabaran
globalisasi
·
Menghuraikan kepentingan hubungan serantau dan
dunia dalam menangani cabaran globalisasi
·
Mengambil tindakan yang rasional untuk
menangani saingan serantau dan dunia
·
Melengkapkan diri bagi menghadapi saingan
serantau dan dunia
·
Cinta dan sanggup berkorban untuk Negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Pemahaman petikan
·
Sumbangsaran / main peranan
·
Mencari perkataan
·
Rumusan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, bahan bercetak
|
Refleksi
|
:
|
Majoriti murid cuma dapat meneka 8/12 nama
pertubuhan/ kerjasama antarabangsa Malaysia tanpa katakunci daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment