MINGGU
38 (18 – 22 September 2012)
·
17.09.12
(Isnin) – Cuti Umum Hari Malaysia
Tarikh/Hari
|
:
|
18 September 2012 /
Selasa
|
Tingkatan
|
:
|
4K9
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1055 – 1205PM
|
Tema
|
:
|
Malaysia Negara berdaulat
|
Tajuk
|
:
|
Peruntukan Utama perlembagaan Malaysia
·
Bahasa
·
Agama
·
Kewarganegaraan
·
Hak Asasi
·
Kedudukan istimewa orang Melayu dan
Bumiputera Sabah dan Sarawak
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menerangkan peruntukan utama Perlembagaan
Malaysia
·
Menghuraikan batasan hak dan tanggungjawab
sebagai warganegara
·
Mempertahankan kedaulatan Perlembagaan
Malaysia
·
Mentaati Perlembagaan Malaysia
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Catatan nota peta minda
·
Penerangan / uji minda
·
Latihan pengukuhan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, Rujukan Perlembagaan
Persekutuan
|
Refleksi
|
:
|
Latihan dijawab dengan baik dengan jumlah
terbaik 4/5. Beberapa orang tidak dapat menjawab dengan baik.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
18 September 2012 / Selasa
|
Tingkatan
|
:
|
4K5
|
Matapelajaran
|
:
|
SEJARAH
|
Masa
|
:
|
1205 – 1240PM
|
Tema
|
:
|
Perkembangan
di Eropah dan kesannya terhadap ekonomi Negara
|
Tajuk
|
:
|
Imperialisme
·
Pengertian
·
Faktor
·
Kesan
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
Memahami perkembangan imperialisme Barat di Asia Tenggara
Aras 1
· Menyatakan maksud imperialisme
· Menyatakan faktor-faktor imperialisme Barat ke Asia
Tenggara
· Menyenaraikan kesan-kesan imperialisme Barat ke Asia Tenggara
Aras 2
· Menjelaskan dengan contoh faktor imperialisme Barat ke Asia
· Mengklasifikasikan kesan-kesan imperialisme Barat ke atas
Asia
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Nota dan perbincangan
|
BBM
|
:
|
Nota bercetak
|
Refleksi
|
:
|
Perbincangan dibuat secara pelbagai hala. Cuma
5 orang sahaja murid yang terlibat aktif dalam perbincangan. Majority murid
tiada buku rujukan untuk poin tambahan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
19 September 2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
5MPV
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
705 – 815AM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Semakan dan pembetulan bersama soalan
percubaan
|
BBM
|
:
|
Buku soalan, skema jawapan
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
19 September 2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
5K6
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
945 -1055 PM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Semakan dan pembetulan bersama soalan
percubaan
|
BBM
|
:
|
Buku soalan, skema jawapan
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
19 September 2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
4K3
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1130 – 1240 PM
|
Tema
|
:
|
Malaysia Negara berdaulat
|
Tajuk
|
:
|
Peruntukan Utama perlembagaan Malaysia
·
Bahasa
·
Agama
·
Kewarganegaraan
·
Hak Asasi
·
Kedudukan istimewa orang Melayu dan
Bumiputera Sabah dan Sarawak
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menerangkan peruntukan utama Perlembagaan
Malaysia
·
Menghuraikan batasan hak dan tanggungjawab
sebagai warganegara
·
Mempertahankan kedaulatan Perlembagaan
Malaysia
·
Mentaati Perlembagaan Malaysia
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Catatan nota peta minda
·
Penerangan guru / uji minda
·
Latihan pengukuhan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, Rujukan Perlembagaan
Persekutuan
|
Refleksi
|
:
|
Latihan dapat dijawab dengan baik dengan
jumlah betul 5/5. Majoriti murid dapat menjawab antara 3 – 4/5 yang betul.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
20 September 2012 / Khamis
|
Tingkatan
|
:
|
4K5
|
Matapelajaran
|
:
|
SEJARAH
|
Masa
|
:
|
705 – 815 PM
|
Tema
|
:
|
Perkembangan
di Eropah dan kesannya terhadap ekonomi Negara
|
Tajuk
|
:
|
Dasar British dan kesannya terhadap ekonom
Negara
·
Ekonomi tradisional
Ø
Ciri-ciri
·
Ekonomi dagangan
Ø
Sistem pertanian komersil
Ø
Industri perlombongan
Ø
Penggunaan tenaga buruh luar
Ø Institusi kewangan dan insuran
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
Memahami kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan
Aras 1
· Menyatakan maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan
· Menyenaraikan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi
dagangan
· Menyenaraikan jenis ekonomi dagangan
· Menyatakan dasar British terhadap perusahaan getah dan
industri perlombongan
· Menyatakan peranan institutsi kewangan dan insuran dalam
kegiatan ekonomi moden
· Menyatakan cara kemasukan imigran Cina dan India
Aras 2
· Menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi
dagangan
· Membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi
dagangan
· Menerangkan dasar British terhadap perusahaan getah
· Menerangkan dasar British terhadap industri perlombongan
· Menjelaskan cara kemasukan imigran Cina dan India
· Menghuraikan peranan institusi kewangan dan insuran dalam
perkembangan ekonomi
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Perbincangan nota
·
Bimbingan menjawab soalan esei
|
BBM
|
:
|
Nota & latihan bercetak
|
Refleksi
|
:
|
Nota dalam bentuk latihan. Murid mengisi
tempat kosong dengan poin yang dibincangkan daripada nota buku teks dan buku
rujukan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
20 September 2012 / Khamis
|
Tingkatan
|
:
|
5K1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1020 – 1130 AM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Perbincangan dan pembetulan peperiksaan
|
BBM
|
:
|
Buku soalan, skema jawapan
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
21 September 2012 /
Jumaat
|
Tingkatan
|
:
|
5S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1040 – 1140 AM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Perbincangan dan pembetulan peperiksaan
|
BBM
|
:
|
Buku soalan, skema jawapan
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
21 September 2012 /
Jumaat
|
Tingkatan
|
:
|
5S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
705 – 815 AM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Perbincangan dan pembetulan peperiksaan
|
BBM
|
:
|
Buku soalan, skema jawapan
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
22 September 2012 / Sabtu
|
Tingkatan
|
:
|
5S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
705 – 800 AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Menjana pembangunan Negara
·
Politik
·
Sosial
·
Ekonomi
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan
dapat;
·
Menerangkan
faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara
·
Menyenaraikan
cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan social
·
Memberi sumbangan untuk menjana pembangunan
Negara dalam bidang politik, ekonomi dan social
·
Bertindak
proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran dalam menjana pembangunan Negara
·
Cekal
menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan Negara
·
Saling membantu dan bekerjasama dalam
menjana pembangunan negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Pemahaman petikan
·
Mengenalpasti poin penting
·
Catatan nota & penerangan
·
Menjana kreativiti (poster) - individu
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, kertas lukisan, warna poster
|
Refleksi
|
:
|
Poster disambung sebagai kerja rumah
kumpulan dan dihantar semasa kelas yang akan datang.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
22 September 2012 / Sabtu
|
Tingkatan
|
:
|
5S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1015 – 1115 AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran masa depan
|
Tajuk
|
:
|
Menjana pembangunan Negara
·
Politik
·
Sosial
·
Ekonomi
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan
dapat;
·
Menerangkan
faktor-faktor yang boleh menjana pembangunan Negara
·
Menyenaraikan
cabaran warganegara dalam bidang politik, ekonomi dan social
·
Memberi sumbangan untuk menjana pembangunan
Negara dalam bidang politik, ekonomi dan social
·
Bertindak
proaktif dalam menghadapi pelbagai cabaran dalam menjana pembangunan Negara
·
Cekal
menghadapi cabaran dalam menjana pembangunan Negara
·
Saling membantu dan bekerjasama dalam
menjana pembangunan negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Pemahaman petikan
·
Mengenalpasti poin penting
·
Catatan nota & penerangan
·
Kuiz kumpulan
·
Menjana kreativiti (poster) - berkumpulan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan, kertas lukisan, warna poster,
kad soalan, skema jawapan
|
Refleksi
|
:
|
Semua aktiviti dijalankan dengan baik. Poster
disiapkan sebagai kerja rumah kumpulan dan dihantar semasa kelas yang akan datang.
|
No comments:
Post a Comment