MINGGU 8 ( 20 – 24 Februari 2012)
Tarikh/Hari
|
20 Februari 2012/Isnin
|
Tingkatan
|
5K5
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
815 –
925AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Imbasan pelajaran lepas
·
Sambungan nota dan perbincangan
|
BBM
|
Buku rujukan, website JPN
|
Refleksi
|
Murid dapat mengetahui
prosedur perkahwinan mengikut undang-undang Negara bagi pasangan beragama
islam dan bukan islam.
|
Tarikh/Hari
|
20 Februari 2012/Isnin
|
Tingkatan
|
5K8
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
945 –
1055 AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Pengenalan tajuk/ unit
·
Bacaan teks dan perbincangan
·
Nota dan penerangan
·
Menghasilkan kad ucapan
ulangtahun perkahwinan untuk ibubapa
|
BBM
|
Buku rujukan, kertas A4,
warna
|
Refleksi
|
Guru
membaca petikan dan menerangkan satu persatu poin termasuk nota. Guru juga
menghasilkan kad ucapan semasa aktiviti untuk memudahkan murid menghasilkan
kreativiti masing-masing.
|
Tarikh/Hari
|
20 Februari 2012/Isnin
|
Tingkatan
|
4K5
|
Matapelajaran
|
SEJARAH
|
Masa
|
1055 – 1120 AM
|
Tema
|
Tamadun awal manusia
|
Tajuk
|
Peningkatan
tamadun
·
Peningkatan
dan sumbangan tamadun
|
Hasil pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·
Menyatakan aspek peningkatan
tamadun Yunani
Ø Aspek peningkatan ekonomi
Ø Aspek seni bina
Ø Aspek sains dan teknologi
|
Aktiviti P&P
|
·
Nota dan perbincangan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid diminta untuk
membaca maklumat dalam buku teks sebelum kelas. Wjud perbincangan 2 hala dan
murid tidak bergantung sepenuhnya kepada guru.
|
Tarikh/Hari
|
21 Februari 2012/Selasa
|
Tingkatan
|
4K3
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
815 –
925 AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Keperluan berkeluarga
·
Sosial
·
Politik
·
Ekonomi
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·
Menghuraikan keperluan berkeluarga
·
Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan
kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan
·
Berusaha mengukuhkan
institusi kekeluargaan
·
Menjalinkan hubungan
erat antara anggota keluarga
·
Menghargai institusi
kekeluargaan
|
Aktiviti
P&P
|
·
Pengenalan tajuk
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Aktiviti
kreatif ‘ potret keluarga’
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Potret keluarga disiapkan
di rumah dan dihantar semasa kelas yang akan datang.
|
Tarikh/Hari
|
21 Februari 2012/Selasa
|
Tingkatan
|
5K6
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
1055 –
1205PM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Latihan pengukuhan
·
Aktiviti kreatif ‘ kad ucapan’
|
BBM
|
Buku teks, kertas A4,
warna, gunting
|
Refleksi
|
Secara keseluruhannya,
murid berjaya menjawab sekurang-kurangnya 3/5 jumlah betul daripada 5 soalan
yang diberikan.
|
Tarikh/Hari
|
22 Februari 2012/Rabu
|
Tingkatan
|
5MPV
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
945 – 1055AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Latihan pengukuhan
·
Aktiviti kreatif ‘ kad ucapan
ulangtahun perkahwinan’
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid menjawab latihan
daripada buku teks. Rata-ratanya mendapat paling kurang 3/5 jumlah jawapan
betul. Aktiviti kreatif mendapat sambutan yang menggalakkan. Pelbagai bentuk
kad yang kreatif dihasilkan.
|
Tarikh/Hari
|
22 Februari 2012/Rabu
|
Tingkatan
|
4K5
|
Matapelajaran
|
Sejarah
|
Masa
|
1055 –
1205PM
|
Tema
|
Tamadun
awal manusia
|
Tajuk
|
Peningkatan
tamadun
·
Peningkatan
dan sumbangan tamadun
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·
Menyatakan aspek peningkatan
tamadun Yunani
Ø Aspek sosial
ü Pendidikan
ü Falsafah
|
Aktiviti
P&P
|
·
Nota dan penerangan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid dapat mengenali dan
mengetahui aspek-aspek sosial yang dikaji dalam tamadun Yunani.
|
Tarikh/Hari
|
23 Februari 2012/Khamis
|
Tingkatan
|
5K1
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
705 –
815AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Latihan ulangkaji
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid berjaya menjawb
sekurang-kurangnya 5/10 jumlah betul. Tiada yang mendapat kesemua jawapan
betul. Perlu lebih usaha dan penumpuan semasa kelas.
|
Tarikh/Hari
|
23 Februari 2012/Khamis
|
Tingkatan
|
5K2
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
1020 –
1130AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Latihan ulangkaji
|
BBM
|
Buku teks
|
Refleksi
|
Rata-rata murid mendapat sekurang-kurangnya
5/10 jumlah jawapan betul. Beberapa orang mendapat 9/10 jawapan betul.
|
Tarikh/Hari
|
23 Februari 2012/Khamis
|
Tingkatan
|
5S2
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
1130 –
1240PM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Latihan pengukuhan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Majoriti murid mendapat
jumlah betul antara 20 -23/ 25. Suatu usaha yang patut dibanggakan dan
dikekalkan.
|
Tarikh/Hari
|
24 Februari 2012/Jumaat
|
Tingkatan
|
5S1
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
815 –
925 AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Latihan ulangkaji
·
Aktiviti kreatif menghasilkan
bunga manggar (adat perkahwinan melayu)
|
BBM
|
Buku teks, buku rujukan
|
Refleksi
|
Jawapan yang memuaskan.
Beberapa orang murid dapat menjawab semua betul 20 soalan yang dikemukakan. Aktiviti
kreatif memberi peluang kepada murid untuk menghasilkan sendiri bunga
manggar.
|
Tarikh/Hari
|
24 Februari 2012/Jumaat
|
Tingkatan
|
4K9
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
940 –
1040AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Keperluan berkeluarga
·
Sosial
·
Politik
·
Ekonomi
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·
Menghuraikan keperluan berkeluarga
·
Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan
kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan
·
Berusaha mengukuhkan
institusi kekeluargaan
·
Menjalinkan hubungan
erat antara anggota keluarga
·
Menghargai institusi
kekeluargaan
|
Aktiviti
P&P
|
·
Pengenalan
tajuk
·
Perbincangan
·
Lukisan
‘potret keluarga saya’
|
BBM
|
Buku rujukan, kertas A4,
warna pensel
|
Refleksi
|
Murid mengambil terlalu
lama masa untuk menyiapkan potret keluarga masing-masing. Tugasan diarahkan
untuk disiapkan dirumah dan dihantar pada hari isnin.
|
Pn Senorita
ReplyDeleteSaya cukup suka
blog disedia amat ceria
RPH yang lengkap dan terkini telah disedia
hanya ucapan terima kasih dikata
semoga ia kekal sentiasa
cuma bahagian refleksi perlu dirawat semula
catat peratus pencapaian objektif dicatat sama