MINGGU 5 ( 30 Januari – 3 Februari 2012)
Tarikh/Hari
|
30 Januari 2012/Isnin
|
Tingkatan
|
5K1
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
815 –
925AM
|
Tema
|
Pencapaian
kendiri
|
Tajuk
|
Perikemanusiaan
ke arah kesejahteraan Negara
·
Empati
·
Menghargai nyawa
·
Menjaga maruah
·
Cinta akan keamanan
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Pengenalan tajuk
·
Pemahaman petikan
·
Melengkapkan peta minda
·
Rumusan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Pengetahuan sedia ada membantu
murid menghuraikan konsep dan isu-isu kemanusiaan berdasarkan pandangan
masing-masing.
|
Tarikh/Hari
|
30 Januari 2012/Isnin
|
Tingkatan
|
5K8
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
945 –
1055 AM
|
Tema
|
Pencapaian
kendiri
|
Tajuk
|
Perikemanusiaan
ke arah kesejahteraan Negara
·
Empati
·
Menghargai nyawa
·
Menjaga maruah
·
Cinta akan keamanan
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Pengenalan tajuk
·
Pemahaman petikan
·
Uji minda (mencari perkataan tersembunyi)
·
Rumusan
|
BBM
|
Spotlight PSK T4&5,
1201 Bank Soalan PSK T5
|
Refleksi
|
Murid
dapat mencari dan menandakan kesemua 10 perkataan tersembunyi berpandukan
kata kunci yang diberikan.
|
Tarikh/Hari
|
30 Januari 2012/Isnin
|
Tingkatan
|
4K5
|
Matapelajaran
|
SEJARAH
|
Masa
|
1055 – 1120 AM
|
Tema
|
Tamadun awal manusia
|
Tajuk
|
Tamadun awal dunia
·
Proses pembentukan tamadun
(Mesopotamia)
|
Hasil pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·
Menerangkan konsep tamadun
·
Menyatakan ciri-ciri tamadun
mesopotamia
·
Menyatakan sumbangan tamadun
mesopotamia
|
Aktiviti P&P
|
·
Pembentangan 1 (Tamadun
Mesopotamia)
|
BBM
|
Nota pembentangan, buku
rujukan
|
Refleksi
|
Murid belum berupaya
membentang dengan baik. Poin ada cuma huraian/penerangan masih kurang jelas
dan berkesan. Diharapkan kumpulan pembentang seterusnya dapat membentang
dengan baik poin dan huraian tajuk pembentangan mereka.
|
Tarikh/Hari
|
31 Januari 2012/Selasa
|
Tingkatan
|
4K3
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
815 –
925 AM
|
Tema
|
Pencapaian
kendiri
|
Tajuk
|
Wawasan
diri
·
Hala tuju diri
·
Usaha yang cemerlang
·
Sikap yang berwawasan
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·
Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
·
Menghuraikan kepentingan wawasan diri
·
Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
·
Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi
|
Aktiviti
P&P
|
·
Imbasan pelajaran lepas
·
“Aku janji”
·
Melengkapkan peta minda faktor
penyebab berjaya & gagal mencapai wawasan diri
·
Rumusan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Pengetahuan sedia ada
murid dan kerjasama rakan perbincangan membantu mereka untuk melengkapkan
peta minda tersebut.
|
Tarikh/Hari
|
31 Januari 2012/Selasa
|
Tingkatan
|
5K5
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
1130 –
1240PM
|
Tema
|
Pencapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
Perikemanusiaan
ke arah kesejahteraan Negara
·
Empati
·
Menghargai nyawa
·
Menjaga maruah
·
Cinta akan keamanan
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Imbasan pelajaran lepas
·
Sambungan nota
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid dapat menjelaskan serba
sedikit kepentingan nilai perikemanusiaan kepada masyarakat walaupun huraian fakta
masih belum memuaskan.
|
Tarikh/Hari
|
1 Februari 2012/Rabu
|
Tingkatan
|
5MPV
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
945 –
1055AM
|
Tema
|
Pencapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
Perikemanusiaan
ke arah kesejahteraan Negara
·
Empati
·
Menghargai nyawa
·
Menjaga maruah
·
Cinta akan keamanan
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Menghasilkan risalah
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Risalah ringkas namun
masih dapat memberikan maklumat kepada umum.
|
Tarikh/Hari
|
1 Februari 2012/Rabu
|
Tingkatan
|
4K5
|
Matapelajaran
|
Sejarah
|
Masa
|
1055 –
1205PM
|
Tema
|
Tamadun
awal manusia
|
Tajuk
|
Tamadun
awal dunia
·
Proses pembentukan tamadun (Mesir
& Indus)
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·
Menerangkan konsep tamadun
·
Menyatakan ciri-ciri tamadun
mesir dan indus
·
Menyatakan sumbangan tamadun
mesir dan indus
|
Aktiviti
P&P
|
·
Nota dan penerangan
(pembentangan)
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Tiada pembentangan dan
aktiviti P&P lebih kepada perbincangan. Murid kurang terlibat kerana
tiada persediaan. Nota bergantung sepenuhnya kepada guru.
|
Tarikh/Hari
|
2 Februari 2012/Khamis
|
Tingkatan
|
5K6
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
705 –
815AM
|
Tema
|
Pencapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
Perikemanusiaan
ke arah kesejahteraan Negara
·
Empati
·
Menghargai nyawa
·
Menjaga maruah
·
Cinta akan keamanan
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Imbasan pelajaran lepas
·
Sambungan nota
·
Latihan pengukuhan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid dapat menjawab
sekurang-kurangnya 3/5 betul latihan
pengukuhan yang diberikan.
|
Tarikh/Hari
|
2 Februari 2012/Khamis
|
Tingkatan
|
5K2
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
1020 –
1130AM
|
Tema
|
Pencapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
Perikemanusiaan
ke arah kesejahteraan Negara
·
Empati
·
Menghargai nyawa
·
Menjaga maruah
·
Cinta akan keamanan
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Imbasan pelajaran lepas
·
Sambungan nota
·
Latihan pengukuhan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Cuma 22 orang yang
menghantar buku diakhir kelas untuk semakan. Kebanyakan murid berjaya mendapat
sekurang-kurangnya 3/5 betul latihan yang diberikan.
|
Tarikh/Hari
|
2 Februari 2012/Khamis
|
Tingkatan
|
5S2
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
1130 –
1240PM
|
Tema
|
Pencapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
Perikemanusiaan
ke arah kesejahteraan Negara
·
Empati
·
Menghargai nyawa
·
Menjaga maruah
·
Cinta akan keamanan
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Imbasan pelajaran lepas
·
Sambungan nota
·
Latihan pengukuhan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Ramai murid yang tidak
melengkapkan dan menghantar nota. Kebanyakkannya mendapat 4/5 jumlah betul
latihan yang diberikan.
|
Tarikh/Hari
|
3 Februari 2012/Jumaat
|
Tingkatan
|
5S1
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
815 –
925 AM
|
Tema
|
Pencapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
Perikemanusiaan
ke arah kesejahteraan Negara
·
Empati
·
Menghargai nyawa
·
Menjaga maruah
·
Cinta akan keamanan
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Menghasilkan risalah
|
BBM
|
Buku rujukan, kertas A4,
warna
|
Refleksi
|
Pelbagai bentuk risalah
dihasilkan. Ringkas namun padat dengan maklumat untuk pengetahuan pembaca. Risalah
dilekatkan didalam buku nota masing-masing.
|
Tarikh/Hari
|
3 Februari 2012/Jumaat
|
Tingkatan
|
4K9
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
940 –
1040AM
|
Tema
|
Pencapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
Perkembangan diri yang seimbang
·
Intelek
·
Rohani
·
Emosi
·
Jasmani
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
·
Menghuraikan pelbagai aspek
perkembangan diri yang seimbang
·
Menerangkan kepentingan perkembangan diri
yang seimbang dalam pelbagai aspek
·
Mengamalkan pelbagai aspek
perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
·
Bersyukur dengan perkembangan
diri yang seimbang
|
Aktiviti
P&P
|
·
Pengenalan tajuk
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Mengenalpasti poin penting
dalam petikan
·
Menghasilkan poster
|
BBM
|
Kertas A4, warna
|
Refleksi
|
Poster yang dihasilkan
dijadikan sebagai nota dan dilekatkan didalam buku nota masing-masing.
|
No comments:
Post a Comment