MINGGU 7 ( 13 – 17 Februari 2012)
Tarikh/Hari
|
13 Februari 2012/Isnin
|
Tingkatan
|
5K5
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
815 –
925AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Pengenalan tajuk
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Perbincangan dan melengkapkan
nota peta minda
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid dapat menyenaraikan ciri
calon pasangan yang baik dan menerangkan rasional ciri tersebut serta ciri
ibubapa yang cemerlang.
|
Tarikh/Hari
|
13 Februari 2012/Isnin
|
Tingkatan
|
5K8
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
945 –
1055 AM
|
Tema
|
Pencapaian
kendiri
|
Tajuk
|
Perikemanusiaan
ke arah kesejahteraan Negara
·
Empati
·
Menghargai nyawa
·
Menjaga maruah
·
Cinta akan keamanan
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Pengenalan tajuk
·
Perbincangan dan menghasilkan
risalah
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Guru membantu
murid untuk meringkaskan nota dalam bentuk risalah dan dilekatkan didalam
buku nota masing-masing.
|
Tarikh/Hari
|
13 Februari 2012/Isnin
|
Tingkatan
|
4K5
|
Matapelajaran
|
SEJARAH
|
Masa
|
1055 – 1120 AM
|
Tema
|
Tamadun awal manusia
|
Tajuk
|
Peningkatan
tamadun
·
Peningkatan
dan sumbangan tamadun
|
Hasil pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·
Menyatakan aspek peningkatan
tamadun Yunani
Ø Aspek latar belakang
Ø Aspek pemerintahan
|
Aktiviti P&P
|
·
Pengenalan tamadun
·
Bacaan petikan buku teks
·
Mengenalpasti poin penting
·
Perbincangan dan penerangan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid sudah dapat mengenalpasti
poin penting tetapi perlu pembacan yang luas untuk lebih jelas dan memahami
poin berkenaan.
|
Tarikh/Hari
|
14 Februari 2012/Selasa
|
Tingkatan
|
4K3
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
815 –
925 AM
|
Tema
|
Pencapaian
kendiri
|
Tajuk
|
Perkembangan diri yang seimbang
·
Intelek
·
Rohani
·
Emosi
·
Jasmani
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
·
Menghuraikan pelbagai aspek
perkembangan diri yang seimbang
·
Menerangkan kepentingan perkembangan diri
yang seimbang dalam pelbagai aspek
·
Mengamalkan pelbagai aspek
perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
·
Bersyukur dengan perkembangan
diri yang seimbang
|
Aktiviti
P&P
|
·
Imbasan
pelajaran lepas
·
Sambungan
nota dalam risalah
·
Rumusan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid masih keliru dengan aspek
emosi dan rohani. Kebanyakkan cirinya hamper sama namun perlu lebih
penelitian dan pemahaman untuk membezakan aspek berkenaan.
|
Tarikh/Hari
|
14 Februari 2012/Selasa
|
Tingkatan
|
5K6
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
1055 –
1205PM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Imbasan pelajaran lepas
·
Sambungan nota dan perbincangan
·
Rumusan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Pengetahuan sedia ada
murid sedikit sebanyak membantu mereka memahami nota dan penerangan yang
diberikan guru.
|
Tarikh/Hari
|
15 Februari 2012/Rabu
|
Tingkatan
|
5MPV
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
945 –
1055AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Sambungan nota
|
BBM
|
Buku rujukan, laman web
JPN
|
Refleksi
|
Murid dapat mengetahui
lebih lanjut tentang prosedur perkahwinan bagi pasangan beragama islam dan
bukan islam.
|
Tarikh/Hari
|
15 Februari 2012/Rabu
|
Tingkatan
|
4K5
|
Matapelajaran
|
Sejarah
|
Masa
|
1055 –
1205PM
|
Tema
|
Tamadun
awal manusia
|
Tajuk
|
Tamadun
awal dunia
·
Peningkatan
tamadun Yunani
|
Hasil
pembelajaran
|
Di
akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·
Menyatakan aspek peningkatan
tamadun Yunani
Ø Aspek perundangan
Ø Aspek perluasan kuasa
|
Aktiviti
P&P
|
·
Bacaan petikan
·
Mengenalpasti poin penting
·
Nota dan penerangan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid berpeluang
mengetahui nama-nama tokoh hebat Yunani seperti Alexander The Great dan
mengetahui dengan lebih mendalam sumbangan tokoh berkenaan serta
membandingkan sitem perundangan tempatan dengan perundangan yunani.
|
Tarikh/Hari
|
16 Februari 2012/Khamis
|
Tingkatan
|
5K1
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
705 –
815AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Sambungan nota
·
Penerangan
·
Rumusan
|
BBM
|
Buku rujukan, laman web
JPN
|
Refleksi
|
Murid beroleh pengetahuan lanjut
tentang prosedur dan persediaan perkahwinan sebagai persediaan dan ilmu
dimasa yang akan datang.
|
Tarikh/Hari
|
16 Februari 2012/Khamis
|
Tingkatan
|
5K2
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
1020 –
1130AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Catatan nota
·
Perbincangan
·
Rumusan
|
BBM
|
Buku rujukan, laman web
JPN
|
Refleksi
|
Penjelasan mendalam
ditambah pengetahuan sedia ada murid membantu mereka untuk memahami
persediaan yang perlu dalam membina sebuah keluarga yang mapan.
|
Tarikh/Hari
|
16 Februari 2012/Khamis
|
Tingkatan
|
5S2
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
1130 –
1240PM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Catatan nota
·
Perbincangan
·
Rumusan
|
BBM
|
Buku rujukan, laman web
JPN
|
Refleksi
|
Murid dapat megetahuai
lebih lanjut tentang persediaan membina sebuah keluarga mapan.
|
Tarikh/Hari
|
17 Februari 2012/Jumaat
|
Tingkatan
|
5S1
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
815 –
925 AM
|
Tema
|
Hubungan
kekeluargaan
|
Tajuk
|
Persiapan membina keluarga kearah pembentukan masyarakat
mapan
·
Restu ibubapa/penjaga
·
Kesihatan fizikal dan mental
·
Ilmu keibubapaan
·
Kewangan yang stabil
·
Peraturan perkahwinan mengikut
undang-undang negara
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
|
Aktiviti
P&P
|
·
Imbasan pelajaran lepas
·
Sambungan nota
·
Perbincangan
·
Aktiviti kreatif ‘kad ucapan
ulangtahun perkahwinan’
|
BBM
|
Buku rujukan, kertas A4,
warna pensel
|
Refleksi
|
Pengetahuan sedia ada dan
kreativiti murid memudahkan aktiviti perbincangan dan pelbagai jenis kad
ucapan dapat dihasilkan.
|
Tarikh/Hari
|
17 Februari 2012/Jumaat
|
Tingkatan
|
4K9
|
Matapelajaran
|
PSK
|
Masa
|
940 –
1040AM
|
Tema
|
Pencapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
Perkembangan diri yang seimbang
·
Intelek
·
Rohani
·
Emosi
·
Jasmani
|
Hasil
pembelajaran
|
Di akhir pelajaran, murid diharapkan
akan dapat:
·
Menghuraikan pelbagai aspek
perkembangan diri yang seimbang
·
Menerangkan kepentingan perkembangan diri
yang seimbang dalam pelbagai aspek
·
Mengamalkan pelbagai aspek
perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
·
Bersyukur dengan perkembangan
diri yang seimbang
|
Aktiviti
P&P
|
·
Sambungan
nota
·
Latihan
pengukuhan
|
BBM
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
Murid menjawab latihan
daripada buku teks. 2 orang dapat menjawab 4/5 jumlah betul dan yang
lain-lainnya mendapat sekurang-kurangnya 1/5 betul.
|
No comments:
Post a Comment