Sunday, July 24, 2011

RPH Minggu 29

Minggu 29 (18 – 22 Julai 2011)

  • Guru mengambil CRK pada hari Isnin dan Selasa (18 & 19 Julai 2011)

Tarikh/Hari

20 Julai 2011/Rabu

Tingkatan

4K5

Matapelajaran

PSK

Masa

9.45 – 10.55 am

Tema

Warisan kepelbagaian budaya Malaysia

Tajuk

Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum

  • Hari Raya Aidilfitri
  • Hari Raya Aidiladha
  • Tahun Baru Cina
  • Hari Wesak
  • Deepavali
  • Thaipusam
  • Krismas
  • Good Friday
  • Hari Gawai
  • Tadau Kaamatan
  • Vasakhi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum
  • Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum

Aktiviti P&P

  • Sambungan nota
  • Perbincangan
  • Aktiviti menganyam ketupat

BBM

Buku rujukan, reben pelbagai warna

Refleksi

Murid menunjukkan minat dan keinginan untuk menghasilkan walau sebiji ketupat meskipun cara penghasilan kurang bertepatan.


 


 

Tarikh/Hari

20 Julai 2011/Rabu

Tingkatan

4S2

Matapelajaran

PSK

Masa

12.05 – 12.40 pm

Tema

Warisan kepelbagaian budaya Malaysia

Tajuk

Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum

  • Hari Raya Aidilfitri
  • Hari Raya Aidiladha
  • Tahun Baru Cina
  • Hari Wesak
  • Deepavali
  • Thaipusam
  • Krismas
  • Good Friday
  • Hari Gawai
  • Tadau Kaamatan
  • Vasakhi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum
  • Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum

Aktiviti P&P

  • Pembentangan kumpulan
  • Sesi soal jawab

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Kelas dimulakan sedikit lambat kerana murid terlibat dengan bengkel fizik . P&P berjalan lancar dan 2 pembentangan dapat dijalankan walaupun dalam tempoh masa yang singkat. Murid menunjukkan minat dan kerjasama kumpulan yang baik serta semangat untuk mengetahui amalan kaum-kaum lain.


 

Tarikh/Hari

21 Julai 2011/Khamis

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSK

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Warisan kepelbagaian budaya Malaysia

Tajuk

Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum

  • Hari Raya Aidilfitri
  • Hari Raya Aidiladha
  • Tahun Baru Cina
  • Hari Wesak
  • Deepavali
  • Thaipusam
  • Krismas
  • Good Friday
  • Hari Gawai
  • Tadau Kaamatan
  • Vasakhi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum
  • Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum

Aktiviti P&P

  • Sambungan nota
  • Perbincangan/sumbangsaran

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Didapati masih ada murid yang pasif dalam sesi perbincangan. Sentiasa memerlukan bantuan dalam pengolahan idea dan gambaran perbincangan.


 

Tarikh/Hari

21 Julai 2011/Khamis

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

9.45 – 10.55 am

Bidang/ Nilai

Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

Melindungi Hak Kanak-Kanak

Tema/Tajuk

Pengiktirafan menjadi pemangkin perkembangan diri

Keistimewaan Kanak-kanak, Kita Hargai

Pengiktirafan kanak-kanak dari segi bakat dan kebolehan.

1.       Pengiktirafan kanak-kanak dari segi bakat dan kebolehan.

  • Peringkat pengiktirafan

       Sekolah

       Kebangsaan

2.       Bentuk-bentuk pengiktirafan

       Lisan

       Bertulis

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menyedari tentang hal mendapatkan layanan dan pengiktirafan setimpal dengan bakat dan pencapaian.

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Nota dan penerangan nilai
  • Perbincangan teks

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid memberikan respon yang menggalakan. Pelbagai idea dan cara pengolahan serta hujahan yang baik dan munasabah. Contoh yang releven dan bersesuaian dengan tajuk perbincangan.


 

Tarikh/Hari

22 Julai 2011/Khamis

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PSV

Masa

10.55 – 12.05 pm

Tema

Seni Halus

Tajuk

Arca

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Nota dan penerangan

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Respon sederhana dan perlu dilakukan amali supaya murid lebih jelas akan arca sebenar.


 

Tarikh/Hari

22 Julai 2011/Jumaat

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSV

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Seni Halus

Tajuk

Arca

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Nota dan penerangan

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Respon memuaskan.Murid menunjukkan minat untuk mengetahui lebih lanjut. Guru meminta murid untuk membawa bahan-bahan seperti sabun dan pisau untuk menunjuk cara penghasilan arca di kelas akan datang.


 

Tarikh/Hari

2011/Jumaat

Tingkatan

4MPV

Matapelajaran

PSK

Masa

8.15 – 9.25 am

Tema

Warisan kepelbagaian budaya Malaysia

Tajuk

Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum

  • Hari Raya Aidilfitri
  • Hari Raya Aidiladha
  • Tahun Baru Cina
  • Hari Wesak
  • Deepavali
  • Thaipusam
  • Krismas
  • Good Friday
  • Hari Gawai
  • Tadau Kaamatan
  • Vasakhi

Hasil pembelajaran

  • Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum
  • Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum

Aktiviti P&P

  • Pembentangan kumpulan
  • Sesi perbincangan

BBM

Buku rujukan, rujukan internet

Refleksi

Murid berkeupayaan mencari maklumat lanjut dan berusaha menyampaikan maklumat baru yang diperolehi kepada rakan-rakan bagi menambah pengetahuan sedia ada mereka. Suatu pembentangan yang baik dan penuh dengan informasi.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1 comment:

  1. Terima kasih dan syabas atas penyediaan dan penghantaran RPH yang cukup komprehensif .Kekal dan teruskan usaha yang murni ini. Cuma bahagian refleksi perlu dapat menggambarkan ukuran pencapaian objektif pembelajaran. Perbaiki di masa mendatang.

    ReplyDelete