Thursday, January 27, 2011

RPH Minggu 4

Minggu 4 (24-28 Januari 2011)

Tarikh/Hari

24 Januari 2011/Isnin

Tingkatan

4S2

Matapelajaran

PSK

Masa

8.15 – 9.25 am

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Perkembangan Diri Yang Seimbang

  • Intelek
  • Rohani
  • Jasmani
  • Emosi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti P&P

  • Bacaan petikan daripada buku teks
  • Mengenalpasti poin penting daripada petikan
  • Nota dan penerangan
  • Soal jawab
  • Pembahagian tajuk pembentangan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P mendapat kerjasama yang baik daripada murid. Murid menunjukkan kesungguhan pada setiap aktiviti yang dijalankan.


 

Tarikh/Hari

24 Januari 2011/Isnin

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PM

Masa

12.05 – 12.40 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

1.4 Bertanggungjawab

Tema/Tajuk

Pengurusan masa tanggungjawab setiap insan

U4: Masa Tidak Menunggu Kita

Pengurusan masa meningkatkan daya produktiviti diri

  • Perancangan masa secara bijaksana
    • Perancangan masa belajar
    • Perancangan masa untuk aktiviti koku
    • Perancangan masa untuk keluarga
    • Perancangan masa untuk hobi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Merancang pengurusan masa secara bijaksana dengan penuh tanggungjawab

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan
  • Soal jawab
  • Semakan buku nota

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Nota lengkap cuma kurang kemas.Murid perlu banyak membuat latihan untuk membuat perkaitan nilai dan situasi soalan.


 

Tarikh/Hari

24 Januari 2011/Isnin

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

12.05 – 12.40 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Tema/Tajuk

-

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

-

Aktiviti P&P

  • Ujian pengukuhan unit 1 -3

BBM

-

Refleksi

Murid berjaya menjawab 3 soalan beserta pecahan soalan dalam tempoh masa yang ditetapkan.


 

Tarikh/Hari

25 Januari 2011/Selasa

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSK

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Perkembangan Diri Yang Seimbang

  • Intelek
  • Rohani
  • Jasmani
  • Emosi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti P&P

  • Bacaan petikan daripada buku teks
  • Perbincangan poin penting daripada petikan secara berkumpulan
  • Wakil membacakan poin yang dikenalpasti
  • Nota dan penerangan
  • Soal jawab

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P berjalan dengan baik dan lancar. Murid sudah mendapat gambaran dan memahami tajuk perbincangan. Guru perlu menggunakan bahasa yang mudah untuk membantu memahamkan murid.


 

Tarikh/Hari

25 Januari 2011/Selasa

Tingkatan

4K4

Matapelajaran

PM

Masa

8.15 – 9.25 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

-

Tema/Tajuk

-

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

-

Aktiviti P&P

  • Latihan pengukuhan topikal

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Beberapa orang murid masih belum mahir mengaitkan nilai dengan soalan situasi. Guru perlu memudahkan soalan agar murid lebih memahami kehendak soalan.


 

Tarikh/Hari

25 Januari 2011/Selasa

Tingkatan

4MPV

Matapelajaran

PSK

Masa

10.55 – 12.05 pm

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Perkembangan Diri Yang Seimbang

  • Intelek
  • Rohani
  • Jasmani
  • Emosi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti P&P

  • Bacaan petikan daripada buku teks
  • Perbincangan poin penting petikan secara berkumpulan
  • Pembentangan kumpulan
  • Nota dan penerangan
  • Kuiz berkumpulan
  • Pembahagian tajuk pembentangan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P berjalan dengan baik dan lancar.Bagaimanapun,kuiz berkumpulan tidak dapat dijalankan kerana kesuntukan masa. Aktiviti akan diteruskan pada kelas yang akan datang.


 

Tarikh/Hari

26 Januari 2011/Rabu

Tingkatan

4S4

Matapelajaran

PM

Masa

8.15 – 9.25 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Bertanggungjawab

Tema/Tajuk

Pengurusan masa tanggungjawab setiap insan

U4: Masa Tidak Menunggu Kita

Pengurusan masa meningkatkan daya produktiviti diri

  • Perancangan masa secara bijaksana
    • Perancangan masa belajar
    • Perancangan masa untuk aktiviti koku
    • Perancangan masa untuk keluarga
    • Perancangan masa untuk hobi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Merancang pengurusan masa secara bijaksana dengan penuh tanggungjawab

Aktiviti P&P

  • Pembentangan kumpulan 1
  • Perbincangan isu
  • Membina carta pengurusan masa peribadi
  • Latihan pengukuhan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P berjalan lancar. Pembentangan baik dan bertepatan objektif pembelajaran.


 

Tarikh/Hari

26 Januari 2011/Rabu

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PM

Masa

9.45 – 10.55 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

    Hemah Tinggi

Tema/Tajuk

Amalan berhemah tinggi pemangkin tindakan yang bijaksana

U5:Berhemah Tinggi, Tinggi Hikmahnya

Tindakan yang bijaksana melalui pendekatan berhemah

  • Ramah mesra tanpa mengira status
  • Usaha menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Sentiasa berlaku sopan dalam setiap tindakan

Aktiviti P&P

  • Bacaan petikan
  • Nota dan penerangan
  • Perbincangan isu dan contoh nilai
  • Kuiz berkumpulan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Kelas berjalan dengan baik meskipun bermula lambat kerana murid terlibat perjumpaan dengan AJKDS. Perbincangan bersama dapat membantu murid untuk memahami tajuk perbincangan.


 

Tarikh/Hari

26 Januari 2011/Rabu

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

11.30 – 12.40 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Bertanggungjawab

Tema/Tajuk

Pengurusan masa tanggungjawab setiap insan

U4: Masa Tidak Menunggu Kita

Pengurusan masa meningkatkan daya produktiviti diri

  • Perancangan masa secara bijaksana
    • Perancangan masa belajar
    • Perancangan masa untuk aktiviti koku
    • Perancangan masa untuk keluarga
    • Perancangan masa untuk hobi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Merancang pengurusan masa secara bijaksana dengan penuh tanggungjawab

Aktiviti P&P

  • Pembentangan kumpulan 1
  • Perbincangan isu
  • Bacaan petikan daripada buku teks
  • Perbincangan poin petikan
  • Soal jawab
  • Latihan pengukuhan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P yang amat memuaskan. Kumpulan pembentang berupaya menghidupkan suasana dan membantu rakan lain untuk lebih memahami tajuk perbincangan. Contoh yang diberikan juga releven dengan nilai yang dipelajari dan murid berupaya mengaitkan nilai dengan situasi.


 

Tarikh/Hari

27 Januari 2011/Khamis

Tingkatan

4S1

Matapelajaran

PSK

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Perkembangan Diri Yang Seimbang

  • Intelek
  • Rohani
  • Jasmani
  • Emosi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti P&P

  • Bacaan petikan daripada buku teks
  • Perbincangan poin
  • Nota dan penerangan
  • Aktiviti berpasangan(mencipta poster perkembangan diri yang seimbang)

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P berjalan dengan baik dan mendapat kerjasama yang memuaskan daripada murid. Pengulangan isi perbincangan dalam bentuk soal jawab membantu murid untuk lebih memahami topik perbincangan.


 

Tarikh/Hari

27 Januari 2011/Khamis

Tingkatan

4K4

Matapelajaran

PM

Masa

10.20 – 11.30 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Bertanggungjawab

Tema/Tajuk

Pengurusan masa tanggungjawab setiap insan

U4: Masa Tidak Menunggu Kita

Pengurusan masa meningkatkan daya produktiviti diri

  • Perancangan masa secara bijaksana
    • Perancangan masa belajar
    • Perancangan masa untuk aktiviti koku
    • Perancangan masa untuk keluarga
    • Perancangan masa untuk hobi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Merancang pengurusan masa secara bijaksana dengan penuh tanggungjawab

Aktiviti P&P

  • Pembentangan dan penerangan oleh kumpulan pembentang
    • Sesi soal jawab
    • Bacaan petikan daripada buku teks
    • Perbincangan poin petikan
    • Latihan pengukuhan 'fikir & jawab'

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P berjalan dengan baik. Pembentangan bertepatan dengan keperluan nilai.Walaubagaimanapun,murid perlu dibimbing lagi untuk mengaitkan nilai dengan situasi. Soalan perlu dipermudahkan untuk kefahaman murid.


 

Tarikh/Hari

27 Januari 2011/Khamis

Tingkatan

4K5

Matapelajaran

PSK

Masa

11.30 – 12.40 am

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Perkembangan Diri Yang Seimbang

  • Intelek
  • Rohani
  • Jasmani
  • Emosi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
  • Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
  • Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
  • Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang

Aktiviti P&P

  • Bacaan petikan daripada buku teks
  • Perbincangan poin penting
  • Nota dan penerangan
  • Aktiviti berkumpulan(menghasilkan poster)

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Perjalanan aktiviti P&P memuaskan. Kerjasama murid dalam aktiviti berkumpulan juga baik. Aktiviti kuiz atau pengulangan poin perbincangan secara soal jawab akan membantu murid untuk lebih memahami dan memberikan contoh-contoh yang releven.


 

Tarikh/Hari

27 Januari 2011/Jumaat

Tingkatan

4S4

Matapelajaran

PM

Masa

10.40 – 11.40 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

    Hemah Tinggi

Tema/Tajuk

Amalan berhemah tinggi pemangkin tindakan yang bijaksana

U5:Berhemah Tinggi, Tinggi Hikmahnya

Tindakan yang bijaksana melalui pendekatan berhemah

  • Ramah mesra tanpa mengira status
  • Usaha menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Sentiasa berlaku sopan dalam setiap tindakan

Aktiviti P&P

  • Imbasan pelajaran lepas
  • Bacaan petikan daripada buku teks
  • Pembentangan kumpulan 2
  • Perbincangan isu
  • Aktiviti berkumpulan
  • Latihan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

 

1 comment:

  1. rph yang kemas namun pastikan setiap sesi p&p diterapkan dengan nilai. objektif p&p mestilah boleh dilihat(kuantiti). terima kasih.

    ReplyDelete