Minggu 2 ( 10 – 14 Januari 2011)
Tarikh/Hari | 10 Januari 2011/Isnin |
| |
Tarikh/Hari | 10 Januari 2011/Isnin |
Tingkatan | 4S3 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 12.05 – 12.40 am |
Bidang/ Nilai | - Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
1.1 Kepercayaan Kepada Tuhan |
Tema/Tajuk | Manusia diamanahkan untuk menguruskan alam dan penghuninya
- Sikap bertanggungjawab terhadap tindakan untuk kesejahteraan diri dan orang lain.
- Perlakuan yang baik perlu dilakukan oleh setiap individu
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
- Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawabkan untuk menjaga alam dan penghuninya
|
Aktiviti P&P | Guru memberikan nota dan penerangan
Murid mendengar penerangan dan membuat catatan didalam buku nota
Guru meminta beberapa orang murid untuk membaca petikan daripada buku teks. Murid lain diminta untuk mengenalpasti poin penting daripada petikan yang dibacakan.
Murid diminta untuk menyatakan semula poin yang telah dikenal pasti.
Sebelum menamatkan kelas,guru memberi latihan pengukuhan daripada buku teks sebagai kerja rumah murid.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Murid memberikan kerjasama yang baik. P&P dapat dijalankan dengan lancar. |
Tarikh/Hari | 11 Januari 2011/Selasa |
Tingkatan | 4K6 |
Matapelajaran | PSK |
Masa | 7.05 – 8.15 am |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Wawasan diri |
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
- Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
- Menghuraikan kepentingan wawasan diri
- Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
- Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi
|
Aktiviti P&P | Kelas dimulakan dengan persoalan "apa itu wawasan"?
Guru memanggil beberapa orang murid untuk memberikan jawapan sebelum guru memberikan jawapan.
Catatan nota dibuat pada papan tulis dan murid menyalinkan ke dalam buku nota masing-masing.
Guru memberikan penerangan dan memanggil beberapa orang murid untuk memberikan contoh yang sesuai.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Respon yang diterima memuaskan. Murid dapat menjawab persoalan setelah dipermudahkan. Guru perlu memberi galakan untuk murid lebih yakin memberikan jawapan dan mengemukakan pendapat mereka. |
Tarikh/Hari | 11 Januari 2011/Selasa |
Tingkatan | 4K4 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Bidang/ Nilai | - Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
1.1 Kepercayaan Kepada Tuhan |
Tema/Tajuk | Manusia diamanahkan untuk menguruskan alam dan penghuninya
- Sikap bertanggungjawab terhadap tindakan untuk kesejahteraan diri dan orang lain.
- Perlakuan yang baik perlu dilakukan oleh setiap individu
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
- Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawabkan untuk menjaga alam dan penghuninya
|
Aktiviti P&P | Sebelum memulakan pelajaran, guru meminta semua murid untuk berdiri dan setiap seorang diminta untuk menyebutkan definisi nilai tanpa melihat nota.
Murid kemudianya diminta untuk menyebutkan penerangan nilai dan contoh perlakuan nilai yang telah dipelajari dalam pelajaran lepas.
Guru meminta murid untuk berada didalam kumpulan masing-masing yang telah ditetapkan untuk aktiviti perbincangan. Soalan dibacakan dan setiap kumpulan berbincang sesama ahli mereka.
Wakil kumpulan akan membentangkan hasil perbincangan dihadapan kelas.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Kerjasama dan hasil kerja yang memuaskan diberikan oleh setiap kumpulan.P&P dapat dijalankan dengan lancar seperti dalam perancangan. |
Tarikh/Hari | 11 Januari 2011/Selasa |
Tingkatan | 4MPV |
Matapelajaran | PSK |
Masa | 10.55 – 12.05 pm |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Wawasan Diri |
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
- Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
- Menghuraikan kepentingan wawasan diri
- Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
- Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi
|
Aktiviti P&P | Kelas dimulakan dengan persoalan "wawasan diri"
Guru memanggil beberapa orang murid untuk memberikan jawapan mereka.
Guru memberikan penerangan wawasan diri beserta nota. Murid membuat catatan didalam buku nota PSK masing-masing.
Guru kemudiannya meminta murid duduk didalam kumpulan masing-masing dan menyediakan "Aku janji" yang akan dilafazkan di hadapan kelas secara berkumpulan dengan bersaksikan rakan-rakan yang lain.
Sebelum menamatkan kelas, guru meminta murid untuk menyiapkan wawasan diri masing-masing sebagai persedian kelas akan datang.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Kerjasama yang sangat memuaskan. Perancangan aktiviti berjalan dengan lancar dan menarik. |
Tarikh/Hari | 12 Januari 2011/Rabu |
Tingkatan | 4S4 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Bidang/ Nilai | - Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
1.1 Kepercayaan Kepada Tuhan |
Tema/Tajuk | Manusia diamanahkan untuk menguruskan alam dan penghuninya
- Sikap bertanggungjawab terhadap tindakan untuk kesejahteraan diri dan orang lain.
- Perlakuan yang baik perlu dilakukan oleh setiap individu
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
- Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawabkan untuk menjaga alam dan penghuninya
|
Aktiviti P&P | Sebelum memulakan pelajaran, guru meminta semua murid untuk berdiri dan setiap seorang diminta untuk menyebutkan definisi nilai tanpa melihat nota.
Murid kemudianya diminta untuk menyebutkan penerangan nilai dan contoh perlakuan nilai yang telah dipelajari dalam pelajaran lepas.
Guru meminta murid untuk berada didalam kumpulan masing-masing yang telah ditetapkan untuk aktiviti perbincangan. Soalan dibacakan dan setiap kumpulan berbincang sesama ahli mereka.
Wakil kumpulan akan membentangkan hasil perbincangan dihadapan kelas.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Kerjasama yang baik. P&P berjalan lancar dan murid dapat memahami tajuk dan isi pelajaran yang dibincangkan. |
Tarikh/Hari | 12 Januari 2011/Rabu |
Tingkatan | 4K7 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 9.45 – 10.55 am |
Bidang/ Nilai | - Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
1.1 Kepercayaan Kepada Tuhan |
Tema/Tajuk | Manusia diamanahkan untuk menguruskan alam dan penghuninya
- Sikap bertanggungjawab terhadap tindakan untuk kesejahteraan diri dan orang lain.
- Perlakuan yang baik perlu dilakukan oleh setiap individu
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
- Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawabkan untuk menjaga alam dan penghuninya
|
Aktiviti P&P | Kelas dimulakan dengan pengenalan nilai.
Guru menyuruh murid-murid untuk membuka buku teks dan memanggil beberapa orang untuk membacakan petikan. Rakan murid yang lain diminta untuk memberikan perhatian kepada pembacaan rakan.
Selesai bacaan, guru menerangkan setiap perenggan petikan untuk memahamkan murid.
Kemudian, definisi nilai diberikan beserta dengan nota dan penerangan. Selepas itu,murid diminta bersama-sama menyebutkan semula definisi nilai yang diberikan.
Sebagai kerja rumah, murid diminta untuk melengkapkan jadual perlakuan nilai.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | P&P berjalan dengan baik walaupun terdapat segelintir murid yang lambat menulis kerana terpaksa mengeja. |
Tarikh/Hari | 12 Januari 2011/Rabu |
Tingkatan | 4S3 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 11.30 – 12.40 am |
Bidang/ Nilai | - Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
1.1 Kepercayaan Kepada Tuhan |
Tema/Unit/Tajuk | - Manusia diamanahkan untuk menguruskan alam dan penghuninya
- Sikap bertanggungjawab terhadap tindakan untuk kesejahteraan diri dan orang lain.
- Perlakuan yang baik perlu dilakukan oleh setiap individu
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
- Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawabkan untuk menjaga alam dan penghuninya
|
Aktiviti P&P | Guru memulakan kelas dengan meminta semua murid untuk berdiri. Setiap seorang diminta untuk menyebutkan definisi nilai yang telah dipelajari dalam pelajaran lepas.
Kemudian, guru memanggil beberapa orang murid untuk memberikan penerangan nilai.
Guru membuat rumusan sebelum memberikan nota sambungan beserta dengan penerangan. Murid mendengar dan membuat catatan di dalam buku nota.
Guru membuat jadual perlakuan nilai dan memanggil beberapa orang murid untuk melengkapkan jawapan. Perbincangan bersama dibuat di dalam kelas untuk pembetulan.
Latihan pengukuhan daripada buku teks sebagai kerja rumah murid.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | P&P dapat dijalankan dengan lancar seperti dalam perancangan dan mendapat sambutan yang baik daripada murid. |
Tarikh/Hari | 13 Januari 2011/Khamis |
Tingkatan | 4S1 |
Matapelajaran | PSK |
Masa | 7.05 – 8.15 am |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Wawasan Diri |
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
- Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
- Menghuraikan kepentingan wawasan diri
- Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
- Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi
|
Aktiviti P&P | Kelas dimulakan dengan persoalan "wawasan diri"
Guru memanggil beberapa orang murid untuk memberikan jawapan mereka.
Guru memberikan penerangan wawasan diri beserta nota. Murid membuat catatan didalam buku nota PSK masing-masing.
Guru kemudiannya meminta murid untuk menyediakan wawasan diri masing-masing dalam masa 5 ke 10 minit. Beberapa orang murid telah dipanggil untuk membacakan wawasan diri mereka.
Selepas itu, murid diarahkan untuk duduk didalam kumpulan masing-masing dan menyediakan "Aku janji untuk mencapai wawasan diri" yang akan dilafazkan di hadapan kelas secara berkumpulan dengan bersaksikan rakan-rakan yang lain.
Murid melafazkan ikrar dihadapan kelas dengan bersaksikan guru dan rakan-rakan secara bergiliran.
Sebelum menamatkan kelas, guru memanggil beberapa orang murid untuk membuat rumusan pelajaran pada hari berkenaan. Guru juga berpesan agar kumpulan yang seterusnya lebih bersedia untuk pembentangan.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Kerjasama dan kesungguhan murid yang sangat memuaskan. Aktiviti P&P berjalan dengan lancar dan jaya serta menarik. |
Tarikh/Hari | 13 Januari 2011/Khamis |
Tingkatan | 4K4 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 10.20 – 11.30 am |
Bidang/ Nilai | - Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
1.2 Amanah |
Tema/Unit/Tajuk | - Sikap amanah sebagai pegangan hidup
- Amalan slogan 'Bersih, Cekap dan Amanah' dalam tugas dan tanggungjawab.
- Jentera pentadbiran
- Kegiatan politik
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
- Melaksanakan setiap tugas dan tanggungjawab dengan amanah seperti yang dituntut oleh agama
|
Aktiviti P&P | Guru memulakan kelas dengan mengimbas kembali pelajaran lepas.Beberapa orang murid dipanggil untuk menyatakan definisi nilai yang telah dipelajari.
Kemudian guru bertanyakan pula akan penerangan dan amalan nilai tersebut kepada beberapa orang murid.
Pelajaran dimulakan dengan guru memperkenalkan nilai yang bakal dipelajari. Guru memberikan nota dan penerangan sambil muird membuat catatan dan mendengar penerangan yang diberikan.
Murid diminta untuk membuka buku teks dan beberapa orang dipilih untuk membacakan petikan.Murid lain diminta untuk mengenal pasti poin penting daripada petikan yang dibacakan.
Poin penting tersebut kemudian dicatatkan didalam buku nota masing-masing. Aktiviti pengukuhan diberikan sebagai kerja rumah dan akan dibincangkan semasa kelas akan datang.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Perjalanan P&P memuaskan dan kerjasama yang diberikan juga memuaskan. |
Tarikh/Hari | 13 Januari 2011/Khamis |
Tingkatan | 4K5 |
Matapelajaran | PSK |
Masa | 11.30 – 12.40 pm |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Wawasan Diri |
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
- Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
- Menghuraikan kepentingan wawasan diri
- Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
- Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi
|
Aktiviti P&P | Kelas dimulakan dengan persoalan "wawasan diri"
Guru memanggil beberapa orang murid untuk memberikan jawapan mereka.
Guru memberikan nota dalam bentuk peta minda. Murid membuat catatan dan mendengar penerangan daripada guru.
Guru kemudiannya meminta beberapa orang murid untuk membacakan petikan didalam buku teks. Kemudian, murid diminta cuba untuk menghasilkan wawasan diri berdasarkan panduan yang diberikan didalam buku teks. Guru turut membantu murid untuk lebih memahami panduan tersebut.
Beberapa orang murid telah dipanggil kehadapan untuk membacakan wawasan diri masing-masing.
Sebelum menamatkan kelas, guru meminta murid untuk menyatakan semula secara ringkas isi pelajaran pada hari berkenaan.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Kelas tidak dapat dijalankan kerana murid terlibat dengan taklimat rumah sukan. |
Tarikh/Hari | 14 Januari 2011/Jumaat |
Tingkatan | 4S4 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 10.40 – 11.40 am |
Bidang/ Nilai | - Nilai berkaitan dengan perkembangan diri
1.2 Amanah |
Tema/Unit/Tajuk | Sikap amanah sebagai pegangan hidup
- Amanah pegangan hidup kita
- Amalan amanah dalam kehidupan
- Amalan slogan 'Bersih, Cekap dan Amanah' dalam tugas dan tanggungjawab.
- Jentera pentadbiran
- Kegiatan politik
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
- Melaksanakan setiap tugas dan tanggungjawab dengan amanah seperti yang dituntut oleh agama
|
Aktiviti P&P | Kelas dimulakan dengan soalan uji minda. Murid diminta berdiri dan setiap orang diajukan persoalan yang berkisar kepada isi pelajaran lepas. Murid menjawab tanpa membuka buku nota.
Guru memperkenalkan tajuk pada hari berkenaan dan kemudian memberikan definisi nilai beserta penerangan.
Murid mendengar dan membuat catatan didalam buku nota.
Guru meminta murid untuk membuka buku teks dan memanggil beberapa orang untuk membacakan petikan. Murid lain diminta untuk memberi perhatian dan mengenalpasti poin penting yang dibacakan.
Guru membuat carta aliran dan meminta murid untuk melengkapkannya berdasarkan poin penting daripada petikan.
Latihan pengukuhan diberikan sebagai kerja rumah murid.
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Aktiviti P&P berjalan dengan baik dan lancar seperti dalam perancangan. |
No comments:
Post a Comment