Sunday, January 23, 2011

RPH Minggu 3

Minggu 3 (17 – 22 Januari 2011)

Tarikh/Hari

17 Januari 2011/Isnin

Tingkatan

4S2

Matapelajaran

PSK

Masa

8.15 – 9.25 am

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Wawasan diri

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
  • Menghuraikan kepentingan wawasan diri
  • Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
  • Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi

Aktiviti P&P

  • Kelas dimulakan dengan pengenalan sukatan pelajaran, pelaksanaan kelas dan penerangan ringkas projek khidmat masyarakat.
  • Aktiviti P&P dimulakan dengan ransangan minda. Murid diminta untuk duduk dalam kumpulan 5 orang.Setiap kumpulan diberikan 1 sampul berisi potongan abjad yang akan diselesaikan dalam tempoh 5 minit. Setelah selesai, murid diminta untuk menyebut perkataan yang telah diselesaikan.
  • Guru meminta murid untuk meneka tajuk pelajaran pada hari berkenaan. Beberapa orang murid dipanggil untuk membacakan petikan daripada buku teks.
  • Catatan nota dibuat pada papan tulis dan murid menyalinkan ke dalam buku nota masing-masing.
  • Guru memberikan penerangan dan memanggil beberapa orang murid untuk memberikan contoh yang sesuai.
  • Diakhir kelas, murid diminta untuk membuat wawasan diri masing-masing berdasarkan nota dan panduan didalam buku teks.

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid memberikan respon yang baik dan menunjukkan ada kesungguhan untuk membentuk wawasan diri untuk masa depan.


 

Tarikh/Hari

17 Januari 2011/Isnin

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PM

Masa

12.05 – 12.40 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

1.2 Amanah

Tema/Tajuk

  1. Amalan amanah dalam kehidupan
  • Amalan slogan 'Bersih, Cekap dan Amanah' dalam tugas dan tanggungjawab.
    • Jentera pentadbiran
    • Kegiatan politik

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Melaksanakan setiap tugas dan tanggungjawab dengan amanah seperti yang dituntut oleh agama

Aktiviti P&P

  • Guru memulakan kelas dengan pengenalan tajuk dan meminta murid untuk menyatakan apa yang digambarkan dalam pemikiran mereka berkenaan dengan tajuk.
  • Guru memanggil secara rawak beberapa orang murid untuk berdiri dan memberikan jawapan mereka.
  • Murid diminta membaca petikan daripada buku teks. Guru memberikan nota beserta penerangan dan murid membuat catatan didalam buku nota masing-masing
  • Murid diarahkan untuk berada dalam kumpulan.Soalan diberikan untuk dibincangkan secara berkumpulan dan jawapan dicatat didalam buku nota. Buku nota dihantar diakhir sesi P&P.

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Pelaksanaan P&P berjalan dengan baik.Kerjasama berkumpulan memberikan murid peluang untuk membantu rakan lain yang bermasalah dalam pelajaran.


 

Tarikh/Hari

17 Januari 2011/Isnin

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

12.05 – 12.40 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

1.2 Amanah

Tema/Tajuk

  1. Amalan amanah dalam kehidupan
  • Amalan slogan 'Bersih, Cekap dan Amanah' dalam tugas dan tanggungjawab.
    • Jentera pentadbiran
    • Kegiatan politik

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Melaksanakan setiap tugas dan tanggungjawab dengan amanah seperti yang dituntut oleh agama

Aktiviti P&P

  • Kelas dimulakan dengan ransangan minda. Guru menyebut beberapa bentuk perlakuan dan meminta murid untuk meneka tajuk pelajaran pada hari berkenaan.
  • Guru memberikan definisi dan penerangan nilai. Murid membuat catatan di dalam buku nota.
  • Murid diminta membaca petikan daripada buku teks dan membuat catatan nota daripada poin yang dikenalpasti daripada petikan.
  • Latihan berstruktur diberikan di akhir sesi P&P sebagai kerja rumah.

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Perjalanan P&P memuaskan. Murid perlu lebih peka kepada isu semasa/gejala sosial masyarakat disamping memperbanyakkan bacaan.


 

Tarikh/Hari

18 Januari 2011/Selasa

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSK

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Wawasan diri

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
  • Menghuraikan kepentingan wawasan diri
  • Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
  • Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi

Aktiviti P&P

  • P&P dimulakan dengan mengimbas kembali isi pelajaran lepas. Beberapa orang murid dipanggil untuk menyatakan impian/wawasan hidup mereka berdasarkan isi pelajaran lepas.
  • Murid diminta untuk duduk mengikut kumpulan. Setiap kumpulan diminta untuk menghasilkan sebuah 'Aku Janji' yang akan dilafazkan secara berkumpulan dagan murid lain bertindak sebagai saksi.
  • Didalam kumpulan yang sama, murid diminta untuk membincangkan faktor penyebab berjaya & gagal mencapai wawasan diri. Wakil kumpulan akan membacakan dapatan perbincangan mereka.
  • Sebelum menamatkan kelas,murid diminta sekali lagi untuk menyebut semula kandungan pelajaran dibawah tajuk yang telah dipelajari.

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Suatu pembentangan yang baik. Murid menunjukkan kesungguhan dan kerjasama untuk menjayakan pembentangan kumpulan masing-masing. Galakan/motivasi akan memberikan murid lebih keyakinan untuk bercakap dan membentang dihadapan kelas.


 

Tarikh/Hari

18 Januari 2011/Selasa

Tingkatan

4K4

Matapelajaran

PM

Masa

8.15 – 9.25 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

1.2 Amanah

Tema/Tajuk

  1. Amalan amanah dalam kehidupan
  • Amalan slogan 'Bersih, Cekap dan Amanah' dalam tugas dan tanggungjawab.
    • Jentera pentadbiran
    • Kegiatan politik

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Melaksanakan setiap tugas dan tanggungjawab dengan amanah seperti yang dituntut oleh agama

Aktiviti P&P

  • Guru menulis perkataan Amanah pada papan tulis dan meminta beberapa orang murid untuk menyatakan kefahaman mereka tentang perkataan tersebut.
  • Guru memberikan definisi dan penerangan nilai. Murid membuat catatan didalam buku nota.
  • Murid diminta membuka buku teks dan beberapa orang telah dipanggil untuk membacakan petikan.Murid lain diarahkan untuk mengenalpasti poin penting.
  • Guru memberi panduan membuat nota sendiri dan meminta murid melengkapkannya berdasarkan poin daripada petikan yang telah dibacakan.
  • Latihan diberikan sebelum tamat sesi P&P.

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P dapat dilaksanakan dengan baik dan lancar. Pengulangan isi pelajaran amat perlu untuk membantu murid lebih memahami dan mengingati definisi, peneranga dan cirri-ciri sesuatu nilai. Murid perlu digalakkan lagi menyertakan contoh lain yang releven.


 

Tarikh/Hari

18 Januari 2011/Selasa

Tingkatan

4MPV

Matapelajaran

PSK

Masa

10.55 – 12.05 pm

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Wawasan Diri

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
  • Menghuraikan kepentingan wawasan diri
  • Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
  • Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi

Aktiviti P&P

  • Guru memberikan soalan dan memanggil beberapa orang murid untuk memberikan jawapan mereka berhubung pelajaran lepas.
  • Guru mengingatkan murid tentang tugasan pembentangan pada hari berkenaan dan meminta kumpulan yang sepatutnya untuk bersedia dengan pembentangan ikrar 'Aku Janji' secara berkumpulan.
  • Ikrar dilafazkan dan murid lain akan bertindak sebagai saksi. Guru memberikan komen diakhir sesi pembentangan.
  • Aktiviti kedua ialah tugasan individu. Semua murid diminta untuk menulis wawasan diri masing-masing, usaha yang patut diambil, halangan dan tindakan penyelesaian dalam merealisasikan wawasan diri tersebut. Setiap orang akan membentangkan wawasan diri sendiri sebagai kesinambungan kepada 'Aku Janji' yang telah diikrarkan sebelum itu.
  • Sebelum berakhir sesi P&P, guru telah mengadakan perbincangan soalan daripada buku teks dengan murid.

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Pengulangan isi pelajaran sepanjang sesi P&P membantu murid untuk lebih jelas dan mudah untuk memahami dan seterusnya menjawab soalan latihan perbincangan.


 

Tarikh/Hari

19 Januari 2011/Rabu

Tingkatan

4S4

Matapelajaran

PM

Masa

8.15 – 9.25 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

1.3 Harga Diri

Tema/Tajuk

Kecemerlangan tunggak kehidupan

Remaja Bermatlamat Hidup Cemerlang

  • Matlamat untuk mencapai kesejahteraan hidup.
    • Berjaya
    • Bahagia
  • Pengiktirafan masyarakat kepada individu yang mempunyai harga diri
    • Sokongan
    •  Galakan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menentukan matlamat yang diingini untuk mencapai kesejahteraan hidup.

Aktiviti P&P

  • Penerangan definisi nilai dan penerangan nilai
  • Membaca petikan daripada buku teks
  • Nota sendiri berdasarkan poin daripada buku teks.
  • Sesi soal jawab.

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P berjalan lancar seperti dalam perancangan. Murid memberikan respon yang baik.


 

Tarikh/Hari

19 Januari 2011/Rabu

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PM

Masa

9.45 – 10.55 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

1.3 Harga Diri

Tema/Tajuk

Kecemerlangan tunggak kehidupan

Remaja Bermatlamat Hidup Cemerlang

  • Matlamat untuk mencapai kesejahteraan hidup.
    • Berjaya
    • Bahagia
  • Pengiktirafan masyarakat kepada individu yang mempunyai harga diri
    • Sokongan
    •  Galakan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menentukan matlamat yang diingini untuk mencapai kesejahteraan hidup.

Aktiviti P&P

  • Penerangan nilai dan definisi, ciri-ciri & contoh amalan
  • Bacaan daripada buku teks
  • Perbincangan kumpulan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P dapat dilaksanakan dengan baik dan lancar. Murid perlu menyertakan contoh-contoh yang releven kepada soalan perbincangan.


 

Tarikh/Hari

19 Januari 2011/Rabu

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

11.30 – 12.40 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

1.3 Harga Diri

Tema/Tajuk

Kecemerlangan tunggak kehidupan

Remaja Bermatlamat Hidup Cemerlang

  • Matlamat untuk mencapai kesejahteraan hidup.
    • Berjaya
    • Bahagia
  • Pengiktirafan masyarakat kepada individu yang mempunyai harga diri
    • Sokongan
    •  Galakan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menentukan matlamat yang diingini untuk mencapai kesejahteraan hidup.

Aktiviti P&P

  • Bacaan petikan
  • Nota sendiri berdasarkan petikan
  • Penerangan definisi dan nilai
  • Soal jawab individu
  • Nyanyian

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P dapat dilaksanakan dengan sempurna.Respon yang sangat memuaskan. Murid mudah memahami perbincangan kerana terdapat perkaitan dengan isi pelajaran PSK yang telah dipelajari.


 

Tarikh/Hari

20 Januari 2011/Khamis

Tingkatan

4S1

Matapelajaran

PSK

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Wawasan Diri

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
  • Menghuraikan kepentingan wawasan diri
  • Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
  • Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi

Aktiviti P&P

  • Pembentangan "Aku Janji" berkumpulan
  • Pembentangan wawasan diri secara individu
  • Sesi soal jawab
  • Latihan pengukuhan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid dapat menjawan soalan dan memberikan penjelasan dengan baik. Pengulangan isi di setiap habis peerbincangan memudahkan murid untuk mengingati isi pelajaran.


 

Tarikh/Hari

20 Januari 2011/Khamis

Tingkatan

4K4

Matapelajaran

PM

Masa

10.20 – 11.30 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

1.3 Harga Diri

Tema/Tajuk

Kecemerlangan tunggak kehidupan

Remaja Bermatlamat Hidup Cemerlang

  • Matlamat untuk mencapai kesejahteraan hidup.
    • Berjaya
    • Bahagia
  • Pengiktirafan masyarakat kepada individu yang mempunyai harga diri
    • Sokongan
    •  Galakan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menentukan matlamat yang diingini untuk mencapai kesejahteraan hidup.

Aktiviti P&P

  • Penerangan nilai dan definisi, ciri-ciri & contoh amalan
  • Bacaan daripada buku teks
  • Perbincangan kumpulan
  • Latihan pengukuhan
  • Pembahagian tajuk pembentangan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P dapat dijalankan dengan memuaskan kerana murid telah jelas tentang konsep matlamat yang telah dipelajari dalam PSK.


 

Tarikh/Hari

20 Januari 2011/Khamis

Tingkatan

4K5

Matapelajaran

PSK

Masa

11.30 – 12.40 am

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Wawasan Diri

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
  • Menghuraikan kepentingan wawasan diri
  • Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
  • Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan
  • Bacaan daripada buku teks
  • Soal jawab
  • Perbincangan kumpulan
  • Pembentangan "Aku Janji" berkumpulan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid memberikan kerjasama yang baik. Pengulangan isi secara soal jawab membantu murid untuk lebih memahami isi pelajaran.


 

Tarikh/Hari

21 Januari 2011/Jumaat

Tingkatan

4S4

Matapelajaran

PM

Masa

10.40 – 11.40 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

1.3 Harga Diri

Tema/Tajuk

Kecemerlangan tunggak kehidupan

Remaja Bermatlamat Hidup Cemerlang

  • Matlamat untuk mencapai kesejahteraan hidup.
    • Berjaya
    • Bahagia
  • Pengiktirafan masyarakat kepada individu yang mempunyai harga diri
    • Sokongan
    •  Galakan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menentukan matlamat yang diingini untuk mencapai kesejahteraan hidup.

Aktiviti P&P

  • Penghayatan lagu "Harga Remaja"
  • Soal jawab
  • Perbincangan situasi
  • Pembentangan/ aktiviti simulasi
  • Pembahagian tajuk pembentangan kumpulan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid dapat mengaitkan situasi dengan isi pelajaran. Simulasi yang menarik dan ada penghayatan nilai.


 

Tarikh/Hari

22 Januari 2011/Sabtu

Tingkatan

4S2

Matapelajaran

PSK

Masa

8.05 – 9.05 am

Tema

Pencapaian Kendiri

Tajuk

Wawasan diri

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menerangkan ciri-ciri wawasan diri
  • Menghuraikan kepentingan wawasan diri
  • Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri
  • Mempunyai sikap kesungguhan yang tinggi

Aktiviti P&P

  • Pembentangan wawasan diri individu
  • Soal jawab kandungan pelajaran lepas
  • Perbincangan kumpulan
  • Pembentangan "Aku Janji"berkumpulan
  • Latihan pengukuhan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

P&P berjalan dengan baik dan lancar. Murid dapat menjawab soalan latihan dengan baik.


 

Tarikh/Hari

22 Januari 2011/Sabtu

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PM

Masa

9.20 – 10.20 am

Bidang/ Nilai

Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

Bertanggungjawab

Tema/Tajuk

 

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

Aktiviti P&P

  • Bacaan petikan daripada buku teks
  • Nota dan penerangan
  • Perbincangan bersama
  • Membina jadual peribadi
  • Semakan nota didalam kelas

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Pelaksanaan P&P berjalan dengan baik.Nota masih ramai yang tidak kemas, tulisan sukar untuk dibaca.


 

Tarikh/Hari

22 Januari 2011/Sabtu

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

11.20 – 11.50 am

Bidang/ Nilai

  1. Nilai berkaitan dengan perkembangan diri

1.3 Harga Diri

Tema/Tajuk

Kecemerlangan tunggak kehidupan

Remaja Bermatlamat Hidup Cemerlang

  • Matlamat untuk mencapai kesejahteraan hidup.
    • Berjaya
    • Bahagia
  • Pengiktirafan masyarakat kepada individu yang mempunyai harga diri
    • Sokongan

       Galakan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menentukan matlamat yang diingini untuk mencapai kesejahteraan hidup.

Aktiviti P&P

  • Ulangkaji
  • Pembahagian tajuk & kumpulan pembentangan
  • Penerangan panduan pembentangan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid dapat mengingati fakta nilai dan definisi tetapi masih ada yang kurang mahir mengaitkan nilai dan situasi.murid perlu bijak memilih nilai serta peka terhadap keperluan soalan.


 


 


 

No comments:

Post a Comment