Thursday, March 29, 2012

RPH Minggu 13


MINGGU 13 ( 26 – 30 Mac 2012)
Tarikh/Hari
26 Mac 2012/Isnin
Tingkatan
5K5
Matapelajaran
PSK
Masa
815 – 925AM
Tema
-
Tajuk
-
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·          
Aktiviti P&P
·         Perbincangan dan pembetulan bersama ujian bulanan 1
BBM
Kertas soalan, skema jawapan
Refleksi
-
Tarikh/Hari
26 Mac 2012/Isnin
Tingkatan
5K8
Matapelajaran
PSK
Masa
945 – 1055 AM
Tema
Hidup Bermasyarakat
Tajuk
Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
·         Individu
·         Agensi kerajaan
·         Badan bukan kerajaan (NGO)
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  •  Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan
  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO
  •  Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
Aktiviti P&P
·         Sambungan nota
·         Lukisan logo
BBM
Buku rujukan, website agensi terpilih, warna,
Refleksi

Tarikh/Hari
26 Mac 2012/Isnin
Tingkatan
4K5
Matapelajaran
SEJARAH
Masa
1055 – 1120 AM
Tema
Tamadun awal manusia
Tajuk
Peningkatan Tamdun India
Ø  Perluasan kuasa
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·         Menyatakan perluasan kuasa Tamadun India
Aktiviti P&P
·         Bacaan petikan dalam buku teks
·         Mengenalpasti poin penting
·         Membuat catatan nota
·         Mendengar penerangan guru
BBM
Buku rujukan
Refleksi
Murid mengetahui tokoh-tokoh penting yang telah berjaya meluaskan empayar india.

Tarikh/Hari
27 Mac 2012/Selasa
Tingkatan
4K1
Matapelajaran
SEJARAH
Masa
815 – 925AM
Tema
-
Tajuk
-
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
  •  
Aktiviti P&P
·         Sesi perkenalan
·         Perbincangan topik cakupan
BBM
-
Refleksi
Kelas diteruskan dengan nota dan perbincangan bab 2 yang merangkumi latar belakang dan peningkatan tamadun yunani dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran.
Tarikh/Hari
27 Mac 2012/Selasa
Tingkatan
5S2
Matapelajaran
PSK
Masa
945 – 1055AM
Tema
Hidup Bermasyarakat
Tajuk
Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
·         Individu
·         Agensi kerajaan
·         Badan bukan kerajaan (NGO)
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  •  Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan
  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO
  •  Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
Aktiviti P&P
·         Sambungan nota
·         Rumusan
·         Latihan pengukuhan
·         Penerangan kerja kursus PSK
BBM
Buku rujukan, hasil kerja kursus murid
Refleksi
Murid berjaya menjawab sekurang-kurangnya 10/16 jumlah betul daripada soalan latihan yang diberikan.
Tarikh/Hari
27 Mac 2012/Selasa
Tingkatan
5K5
Matapelajaran
PSK
Masa
1130 – 1240PM
Tema
Hidup Bermasyarakat
Tajuk
Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
·         Individu
·         Agensi kerajaan
·         Badan bukan kerajaan (NGO)
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  •  Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan
  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO
  •  Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
Aktiviti P&P
·         Sambungan nota
·         Rumusan
·         Penerangan kerja kursus PSK
BBM
Buku rujukan, hasil kerja kursus murid
Refleksi
Murid dapat mengetahui peranan setiap agensi yang terpilih dengan lebih jelas.

Tarikh/Hari
28 Mac 2012/Rabu
Tingkatan
5K1
Matapelajaran
PSK
Masa
815 – 925AM
Tema
Hidup Bermasyarakat
Tajuk
Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
·         Individu
·         Agensi kerajaan
·         Badan bukan kerajaan (NGO)
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  •  Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan
  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO
  •  Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
Aktiviti P&P
·         Sambungan nota
·         Rumusan topik
·         Penerangan kerja kursus PSK
BBM
Buku rujukan, hasil kerja kursus murid
Refleksi
Murid dapat mengenali sesuatu agensi beserta dengan peranan agensi terbabit dalam aktiviti kemasyarakatan.
Tarikh/Hari
28 Mac 2012/Rabu
Tingkatan
4K3
Matapelajaran
PSK
Masa
-
Tema
-
Tajuk
-
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
  •  
Aktiviti P&P
·         Pemulangan dan pembetulan bersama ujian bulanan 1
·         Penerangan kerja kursus PSK
BBM
Hasil kerja kursus pelajar
Refleksi
-
Tarikh/Hari
28 Mac 2012/Rabu
Tingkatan
4K5
Matapelajaran
SEJARAH
Masa
1205 – 1240 PM
Tema
Tamadun awal manusia
Tajuk
Peningkatan Tamadun India
Ø  Ekonomi
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·         Menyatakan aspek peningkatan ekonomi dalam Tamadun India
Aktiviti P&P
·         Catatan nota
·         Penerangan
BBM
Buku rujukan
Refleksi
Penerangan guru membantu murid untuk mengetahui dengan lebih lanjut aspek ekonomi Tamadun India, pertubuhan perdagangan, bentuk matawang dan sistem cukai yang diamalkan.

Tarikh/Hari
29 Mac 2012/Khamis
Tingkatan
4K9
Matapelajaran
PSK
Masa
705 – 815AM
Tema
Hubungan kekeluargaan
Tajuk
Keperluan berkeluarga
·         Sosial
·         Politik
·         Ekonomi
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
·          Menghuraikan keperluan berkeluarga
·          Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan
·         Berusaha mengukuhkan institusi kekeluargaan
·         Menjalinkan hubungan erat antara anggota keluarga
·         Menghargai institusi kekeluargaan
Aktiviti P&P
·         Catatan nota
·         Penerangan
·         Rumusan topik
BBM
Buku rujukan
Refleksi
Murid dapat mengetahui sedikit sebanyak tentang agensi yang berkaitan dengan aspek pembangunan keluarga. Murid perlu lebih pembacaan dan pengetahuan sedia ada kerana diadapati murid terlalu bergantung kepada guru dan nota dalam kelas.
Tarikh/Hari
29Mac 2012/Khamis
Tingkatan
4K1
Matapelajaran
SEJARAH
Masa
945 – 1055 AM
Tema
Tamadun Awal Manusia
Tajuk
Peningkatan Tamadun Yunani
Ø  Perundangan
Ø  Perluasan kuasa
Ø  Ekonomi
Ø  Sosial – pendidikan, falsafah, sains & teknologi
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
  • Menyatakan aspek perundangan, perluasan kuasa, ekonomi dan sosial Tamadun Yunani
Aktiviti P&P
·         Catatan nota
·         Penerangan
BBM
Buku rujukan
Refleksi
Pembacaan awal oleh murid memudahkan mereka memahami topik serta melibatkan diri dalam perbincangan.
Tarikh/Hari
29Mac 2012/Khamis
Tingkatan
5MPV
Matapelajaran
PSK
Masa
1130 – 1240PM
Tema
Hidup bermasyarakat
Tajuk
Sumbangan terhadap pembangunan masyarakat melalui penglibatan aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
·         Individu
·         Agensi kerajaan
·         Badan bukan kerajaan (NGO)
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
  • Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat
  • Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  • Menyatakan bentuk sumbangan yang boleh diberikan oleh individu dalam aktiviti kemasyarakatan
  •  Memberi cadangan dan teguran yang membina kepada agensi kerajaan dalam pembangunan masyarakat
  • Mewujudkan perkongsian pintar dengan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam aktiviti kemasyarakatan kepada golongan yang memerlukan
  • Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan melalui agensi-agensi kerajaan dan NGO
  •  Gembira dapat memberi sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa
Aktiviti P&P
·         Sambungan nota
·         Penerangan kerja kursus PSK
BBM
Buku rujukan, hasil kerja kursus murid
Refleksi
Murid mengetahui peranan setiap agensi yang dipilih dengan lebih mendalam.


Tarikh/Hari
30 Mac 2012/Jumaat
Tingkatan
4K5
Matapelajaran
SEJARAH
Masa
940 – 1040 AM
Tema
Tamadun Awal Manusia
Tajuk
Peningkatan Tamadun India
Ø  Sosial – pendidikan, falsafah, sains dan teknologi, seni bina
Hasil pembelajaran
Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
  • Menyatakan peningkatan sosial Tamadun India
Aktiviti P&P
·         Perbincangan nota dalam buku teks
·         Mengenal pasti poin penting
·         Catatan nota pada papan tulis
·         Penerangan guru
·         Membuat catatan nota
BBM
Buku teks, buku rujukan
Refleksi
Tiada kerjasama dalam beberapa kumpulan. Murid belum mahir mencari isi penting. Nota kebanyakkannya berbentuk esei dan sukar untuk dicarai poin pentingnya.

1 comment:

  1. Cikgu,

    RPH yang disertakan lengkap dan kemaskini.
    Terima kasih diatas usaha anda.

    Happy teaching and have a nice day!

    ReplyDelete