Thursday, September 29, 2011

RPH Minggu 39

Minggu 39 (26 – 30 September 2011 )

Tarikh/Hari

26 September 2011/Isnin

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSV

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Komunikasi Visual

Tajuk

Tipografi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan jenis dan anatomi muka taip

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Latihan dalam nota, penerangan dan pengetahuan sedia ada murid membantu mereka untuk lebih jelas akan tipografi.


 

Tarikh/Hari

26 September 2011/Isnin

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PSV

Masa

10.55 – 12.05 pm

Tema

Komunikasi visual

Tajuk

Tipografi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan ciri-ciri tipografi

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Murid belum mengenali lagi akan tipografi dengan jelas meskipun telah diberikan nota. Latihan semasa kelas yang akan datang diharapkan akan membantu mereka untuk lebih jelas akan tipografi.


 

Tarikh/Hari

26 September 2011/Isnin

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

12.05 – 12.40 am

Bidang/ Nilai

-

Tema/Tajuk

-

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

-

Aktiviti P&P

  • Semakan dan pembetulan latihan 1

BBM

Buku latihan PM

Refleksi

Murid berupaya memilih nilai yang bersesuaian dengan situasi. Secara purata daripada 4 soalan struktur dengan pecahannya,setiap seorang murid mendapat sekurang-kurangnya 1 kesalahan bagi setiap soalan.


 

Tarikh/Hari

27 September 2011/Selasa

Tingkatan

4S1

Matapelajaran

PSK

Masa

8.15 – 9.25 am

Tema

Cabaran masa depan

Tajuk

Membina budaya kerja yang cemerlang ke arah kemakmuran negara

  • Etika kerja
  • Kualiti kerja
  • Peningkatan ilmu dan kecekapan
  • Penyelidikan dan pembangunan
  • Rasuah sifar
  • Kebajikan pekerja

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan budaya kerja cemerlang
  • Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang
  • Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara
  • Menghayati budaya kerja cemerlang
  • Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang

Aktiviti P&P

  • Sambungan nota
  • Perbincangan
  • Latihan pengukuhan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Majoriti daripada 26 murid yang hadir berjaya menjawab soalan latihan dengan baik dan betul.


 

Tarikh/Hari

27 September 2011/Selasa

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSV

Masa

9.45 – 10.55 am

Tema

Komunikasi visual

Tajuk

Tipografi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan prinsip susunan dan rekebentuk tipografi

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Kombinasi pengetahuan sedia ada dan penerangan nota serta latihan dalam nota membantu murid untuk lebih jelas tipografi


 

Tarikh/Hari

27September 2011/Selasa

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PSV

Masa

11.30 – 12.40 pm

Tema

Komunikasi visual

Tajuk

Tipografi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan jenis dan anatomi muka taip
  • Amali – lukisan bebas

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Latihan amali bebas diberikan untuk murid lebih berkemahiran mengaplikasi asas dan prinsip seni yang telah dipelajari.


 

Tarikh/Hari

28 September 2011/Rabu

Tingkatan

4K5

Matapelajaran

PSK

Masa

9.45 – 10.55 am

Tema

Cabaran masa depan

Tajuk

Pengguna yang rasional

  • Hak pengguna
  • Tanggungjawab pengguna
  • Etika pengguna dan pengeluar
  • Standard dan keselamatan pengguna

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menghuraikan ciri-ciri pengguna yang rasional
  • Menerangkan hak dan tanggungjawab sebagai pengguna
  • Menjelaskan etika pengguna dan peniaga
  • Membincangkan kepentingan standard terhadap keselamatan pengguna, industri dan alam sekitar
  • Membudayakan standard kepenggunaan dalam kehidupan seharian
  • Mengamalkan sikap sebagai pengguna yang rasional
  • Peka tentang hak dan tanggungjawab sebagai pengguna yang rasional

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan petikan
  • Nota
  • Rumusan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Tiada kerjasama dan respon yang baik daripada semua murid. Murid pasif dan kurang terlibat dalam perbincangan, idea semua bergantung kepada guru.


 

Tarikh/Hari

28 September 2011/Rabu

Tingkatan

4S2

Matapelajaran

PSK

Masa

12.05 – 12.40 pm

Tema

Cabaran masa depan

Tajuk

Pengguna yang rasional

  • Hak pengguna
  • Tanggungjawab pengguna
  • Etika pengguna dan pengeluar
  • Standard dan keselamatan pengguna

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menghuraikan ciri-ciri pengguna yang rasional
  • Menerangkan hak dan tanggungjawab sebagai pengguna
  • Menjelaskan etika pengguna dan peniaga
  • Membincangkan kepentingan standard terhadap keselamatan pengguna, industri dan alam sekitar
  • Membudayakan standard kepenggunaan dalam kehidupan seharian
  • Mengamalkan sikap sebagai pengguna yang rasional
  • Peka tentang hak dan tanggungjawab sebagai pengguna yang rasional

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan petikan
  • Nota/membuat brosur
  • Rumusan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid berjaya menghasilkan sebuah nota dalam bentuk brosur kepenggunaan yang menarik, lengkap dan padat dengan maklumat untuk diajadikan rujukan diri dan orang lain.


 

Tarikh/Hari

29September 2011/Khamis

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSK

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Cabaran masa depan

Tajuk

Pengguna yang rasional

  • Hak pengguna
  • Tanggungjawab pengguna
  • Etika pengguna dan pengeluar
  • Standard dan keselamatan pengguna

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menghuraikan ciri-ciri pengguna yang rasional
  • Menerangkan hak dan tanggungjawab sebagai pengguna
  • Menjelaskan etika pengguna dan peniaga
  • Membincangkan kepentingan standard terhadap keselamatan pengguna, industri dan alam sekitar
  • Membudayakan standard kepenggunaan dalam kehidupan seharian
  • Mengamalkan sikap sebagai pengguna yang rasional
  • Peka tentang hak dan tanggungjawab sebagai pengguna yang rasional

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan petikan
  • Nota/mencipta brosur
  • Rumusan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid berjaya menterjemahkan isi pembelajaran menjadi sebuah brosur yang ringkas dan padat dengan maklumat berkaitan kepenggunaan.


 

Tarikh/Hari

29 September 2011/Khamis

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

9.45 – 10.55 am

Bidang/ Nilai

-

Tema/Tajuk

-

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

-

Aktiviti P&P

  • Latihan 1

BBM

Buku latihan PM

Refleksi

Daripada 3 soalan struktur yang dibincangkan,rata-rata masih terdapat kesilapan jawapan murid dan paling banyak pun kesalahan adalah antara 4-6/15.


 

Tarikh/Hari

29 September 2011/Khamis

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PSV

Masa

10.55 – 12.05 pm

Tema

Komunikasi visual

Tajuk

Tipografi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan prinsip susunan dan rekebentuk tipografi

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Kombinasi latihan dalam nota dan penerangan guru membantu murid untuk lebih jelas akan tipografi. Murid berinisiatif untuk menghasilkan gubahan tipografi mereka yang tersendiri berdasrkan nota dan latihan yang diberikan.


 

Tarikh/Hari

30 September 2011/Jumaat

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSV

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Komunikasi visual

Tajuk

Ilustrasi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan ciri, fungsi, jenis dan proses penghasilan ilustrasi
  • Semakan nota

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Pengetahuan sedia ada murid membantu mereka memahami dengan jelas ilustrasi.


 

Tarikh/Hari

30 September 2011/Jumaat

Tingkatan

4MPV

Matapelajaran

PSK

Masa

8.15 – 9.25 am

Tema

Cabaran masa depan

Tajuk

Membina budaya kerja yang cemerlang ke arah kemakmuran negara

  • Etika kerja
  • Kualiti kerja
  • Peningkatan ilmu dan kecekapan
  • Penyelidikan dan pembangunan
  • Rasuah sifar
  • Kebajikan pekerja

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan budaya kerja cemerlang
  • Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang
  • Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara
  • Menghayati budaya kerja cemerlang
  • Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan petikan
  • Nota
  • Rumusan

BBM

Buku teks, buku rujukan,Perlembagaan Malaysia

Refleksi

Tiada aktiviti kreatif dibuat kerana tumpuan untuk menyiapkan tajuk sebelum peperiksaan akhir.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment