Thursday, September 22, 2011

RPH Minggu 38

Minggu 38 (19 – 23 September 2011 )

Tarikh/Hari

19 September 2011/Isnin

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSV

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Komunikasi Visual

Tajuk

Reka bentuk grafik

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan simbol

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Pengetahuan sedia ada murid tentang simbol membantu mereka untuk mengenali dan memahami simbol,jenis-jenis dan fungsi simbol.


 

Tarikh/Hari

19 September 2011/Isnin

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PSV

Masa

10.55 – 12.05 pm

Tema

Komunikasi visual

Tajuk

Reka bentuk grafik

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan simbol

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Murid dapat memahami simbol-simbol melalui pengalaman sedia ada mereka. Amali dibuat dalam bentuk nota sahaja.


 

Tarikh/Hari

19 September 2011/Isnin

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

12.05 – 12.40 am

Bidang/ Nilai

-

Tema/Tajuk

-

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

-

Aktiviti P&P

  • Latihan 1

BBM

Buku latihan PM

Refleksi

Latihan dibuat sebagai kerja rumag dan akan disemak secara perbincangan bersama semasa kelas yang akan datang.


 

Tarikh/Hari

20 September 2011/Selasa

Tingkatan

4S1

Matapelajaran

PSK

Masa

8.15 – 9.25 am

Tema

Cabaran masa depan

Tajuk

Membina budaya kerja yang cemerlang ke arah kemakmuran negara

  • Etika kerja
  • Kualiti kerja
  • Peningkatan ilmu dan kecekapan
  • Penyelidikan dan pembangunan
  • Rasuah sifar
  • Kebajikan pekerja

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan budaya kerja cemerlang
  • Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang
  • Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara
  • Menghayati budaya kerja cemerlang
  • Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan petikan
  • Nota
  • Aktiviti kreatif (Poster)

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Semua aktiviti berjalan dengan baik seperti dalam perancangan. Namun,poster tidak dapat disiapkan kerana murid mengambil terlalu banyak masa untuk membuat lakaran. Poster dibenarkan untuk dibawa balik dan dikemaskan dirumah.


 

Tarikh/Hari

20 September 2011/Selasa

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSV

Masa

9.45 – 10.55 am

Tema

Komunikasi visual

Tajuk

Reka bentuk grafik

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan maskot dan kaligrafi

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Murid berpeluang untuk mengenali jenis dan perbezaan setiap kaligrafi. Pengetahuan sedia ada sedikit sebanyak membantu murid untuk membezakan kaligrafi berkenaan.


 

Tarikh/Hari

20 September 2011/Selasa

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PSV

Masa

11.30 – 12.40 pm

Tema

Komunikasi visual

Tajuk

Reka bentuk grafik

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan maskot dan kaligrafi

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Murid lebih berminat untuk menyalin nota.


 

Tarikh/Hari

21 September 2011/Rabu

Tingkatan

4K5

Matapelajaran

PSK

Masa

9.45 – 10.55 am

Tema

Cabaran masa depan

Tajuk

Membina budaya kerja yang cemerlang ke arah kemakmuran negara

  • Etika kerja
  • Kualiti kerja
  • Peningkatan ilmu dan kecekapan
  • Penyelidikan dan pembangunan
  • Rasuah sifar
  • Kebajikan pekerja

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan budaya kerja cemerlang
  • Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang
  • Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara
  • Menghayati budaya kerja cemerlang
  • Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan petikan
  • Nota

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Pengetahuan sedia ada murid membantu mereka untuk memahami dan melibatkan diri dan menyumbang idea dalam sesi perbincangan.


 

Tarikh/Hari

21 September 2011/Rabu

Tingkatan

4S2

Matapelajaran

PSK

Masa

12.05 – 12.40 pm

Tema

Cabaran masa depan

Tajuk

Membina budaya kerja yang cemerlang ke arah kemakmuran negara

  • Etika kerja
  • Kualiti kerja
  • Peningkatan ilmu dan kecekapan
  • Penyelidikan dan pembangunan
  • Rasuah sifar
  • Kebajikan pekerja

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan budaya kerja cemerlang
  • Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang
  • Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara
  • Menghayati budaya kerja cemerlang
  • Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan petikan
  • Nota

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid dapat menjelas dan menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang.


 

Tarikh/Hari

22 September 2011/Khamis

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSK

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Cabaran masa depan

Tajuk

Membina budaya kerja yang cemerlang ke arah kemakmuran negara

  • Etika kerja
  • Kualiti kerja
  • Peningkatan ilmu dan kecekapan
  • Penyelidikan dan pembangunan
  • Rasuah sifar
  • Kebajikan pekerja

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan budaya kerja cemerlang
  • Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang
  • Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara
  • Menghayati budaya kerja cemerlang
  • Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang

Aktiviti P&P

  • Perbincangan
  • Sambungan nota

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Sesi perbincangan sedikit pasif. Murid perlu diberikan ransangan minda untuk menggerakkan daya fikir dan keyakinan diri mereka. Cuma seorang murid yang aktif bertanya dan meminta penjelasan lebih mendalam.


 

Tarikh/Hari

22 September 2011/Khamis

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

9.45 – 10.55 am

Bidang/ Nilai

-

Tema/Tajuk

-

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

-

Aktiviti P&P

  • Semakan dan pembetulan latihan 1

BBM

Buku latihan PM

Refleksi

Ada perkembangan. Murid sudah menunjukkan keyakinan untuk menjawab latihan dengan baik. 5 orang lagi masih memerlukan perhatian dan bimbingan menjawab yang betul.


 

Tarikh/Hari

22 September 2011/Khamis

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PSV

Masa

10.55 – 12.05 pm

Tema

Komunikasi visual

Tajuk

Reka bentuk grafik

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan tipografi (muka taip)
  • Latihan amali

BBM

Buku rujukan,peralatan melukis

Refleksi

Aktiviti tidak sempat dibuat kerana sesi persekolahan ditamatkan seawal jam 11 pagi.


 

Tarikh/Hari

23 September 2011/Jumaat

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSV

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Komunikasi visual

Tajuk

Reka bentuk grafik

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan tipografi (muka taip)
  • Latihan amali

BBM

Buku rujukan,peralatan melukis

Refleksi

Murid berjaya menghasilkan muka taip mudah dan aktiviti amali akan diteruskan di kelas yang akan datang untuk murid lebih jelas tentang tipografi.


 

Tarikh/Hari

23 September 2011/Jumaat

Tingkatan

4MPV

Matapelajaran

PSK

Masa

8.15 – 9.25 am

Tema

Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Peruntukan utama Perlembagaan Malaysia

  • Bahasa
  • Agama
  • Kewarganegaraan
  • Hak Asasi
  • Kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Menerangkan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia
  • Menghuraikan batasan hak dan tanggungjawab sebagai warganegara
  • Mempertahankan kedaulatan Perlembagaan Malaysia
  • Mentaati Perlembagaan Malaysia

Aktiviti P&P

  • Sambungan nota
  • Aktiviti kreatif (melukis dan mewarna)

BBM

Buku teks, buku rujukan,Perlembagaan Malaysia

Refleksi

Kesemua aktiviti berjalan dengan baik dan lancar. Murid berupaya menjadikan ringkasan pelajaran/tajuk kepada gambarajah. 5 orang murid gagal mengikut arahan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment