Thursday, August 4, 2011

RPH Minggu 31

Minggu 31 (1 – 5 Ogos 2011)

  • Isnin - cuti

Tarikh/Hari

2 Ogos 2011/Selasa

Tingkatan

4S1

Matapelajaran

PSK

Masa

8.15 – 9.25 am

Tema

Warisan kepelbagaian budaya Malaysia

Tajuk

Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum

  • Hari Raya Aidilfitri
  • Hari Raya Aidiladha
  • Tahun Baru Cina
  • Hari Wesak
  • Deepavali
  • Thaipusam
  • Krismas
  • Good Friday
  • Hari Gawai
  • Tadau Kaamatan
  • Vasakhi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum
  • Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum

Aktiviti P&P

  • Pembentangan kumpulan
  • Perbincangan
  • Aktiviti perayaan ( membuat hiasan kolam bagi perayaan deepavali)

BBM

Buku rujukan, rujukan internet

Refleksi

Respon yang sangat menggalakkan. Murid daripada kaum berlainan berpeluang untuk mempelajari/mengetahui amalan budaya kaum lain yang tidak pernah mereka lalui. Malah murid juga meminta agar guru menjadikan aktiviti ini sebagai pertandingan bagi kumpulan pembentang di kelas yang akan adatang.


 

Tarikh/Hari

2 Ogos 2011/Selasa

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSV

Masa

9.45 – 10.55 am

Tema

Seni Halus

Tajuk

Cetakan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Tunjuk cara penghasilan cetakan mudah

BBM

Warna, berus, kertas lukisan, pisau, kertas tebal

Refleksi

Murid berjaya menghasilkan cetakan mudah berdasarkan kreativiti masing-masing.Namun,masa lebih banyak digunakan untuk menghasilkan 'sarang' cetakan.


 

Tarikh/Hari

2 Ogos 2011/Selasa

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PSV

Masa

11.30 – 12.40 am

Tema

Seni Halus

Tajuk

Arca

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Tunjuk cara penghasilan arca mudah

BBM

Sabun mandi, pisau pengukir

Refleksi

Murid beroleh pengetahuan dan pengalaman baru serta mewujudkan kerjasama untuk membantu rakan-rakan yang kurang berkemahiran.


 

Tarikh/Hari

3 Ogos 2011/Rabu

Tingkatan

4K5

Matapelajaran

PSK

Masa

9.45 – 10.55 am

Tema

Warisan kepelbagaian budaya Malaysia

Tajuk

Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum

  • Hari Raya Aidilfitri
  • Hari Raya Aidiladha
  • Tahun Baru Cina
  • Hari Wesak
  • Deepavali
  • Thaipusam
  • Krismas
  • Good Friday
  • Hari Gawai
  • Tadau Kaamatan
  • Vasakhi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum
  • Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan
  • Semakan buku nota

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Banyak murid yang tidak melengkapkan nota.


 


 

Tarikh/Hari

3 Ogos 2011/Rabu

Tingkatan

4S2

Matapelajaran

PSK

Masa

12.05 – 12.40 pm

Tema

Warisan kepelbagaian budaya Malaysia

Tajuk

Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum

  • Hari Raya Aidilfitri
  • Hari Raya Aidiladha
  • Tahun Baru Cina
  • Hari Wesak
  • Deepavali
  • Thaipusam
  • Krismas
  • Good Friday
  • Hari Gawai
  • Tadau Kaamatan
  • Vasakhi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum
  • Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum

Aktiviti P&P

  • Pembentangan kumpulan
  • Nota dan penerangan guru
  • Perbincangan
  • Rumusan

BBM

Buku rujukan, rujukan internet

Refleksi

Murid berpeluang menimba pengetahuan tentang amalan kaum lain dan menerapkan nilai hormat - menghormati terhadap amalan sambutan perayaan kaum lain dalam diri masing-masing.


 

Tarikh/Hari

4 Ogos 2011/Khamis

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSK

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

  • Politik
  • Sosial
  • Ekonomi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia
  • Menghuraikan proses penggubalan perlembagaan
  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara
  • Menyanjungi keluhuran Perlembagaan Malaysia

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan petikan
  • Catatan nota sendiri berdasarkan petikan

BBM

Buku teks PSK

Refleksi

Murid berupaya mengenalpasti poin-poin penting berdasarkan petikan dan penerangan guru untuk dicatatkan kedalam buku nota PSK.


 

Tarikh/Hari

4 Ogos 2011/Khamis

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

9.45 – 10.55 am

Bidang/ Nilai

Nilai berkaitan dengan Hak Asasi Manusia

Melindungi Hak Pengguna

Tema/Tajuk

Pengguna penggerak kualiti perkhidmatan

Pengguna Bijak, Masyarakat Sejahtera

Hak Pengguna wajar diperjuangkan

Usaha mendapatkan layanan yang adil.

Amalan berwaspada terhadap akibat pengeksploitasian pengusaha / pengeluar.

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Membela hak pengguna untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan yang berkualiti.

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Nota dan penerangan nilai serta definisi nilai
  • Bacaan dan perbincangan petikan
  • Aktiviti berdasarkan buku teks

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid dapat mengetahui dan menjelaskan hak-hak sebagai pengguna melalui aktiviti daripada buku teks.


 

Tarikh/Hari

4 Ogos 2011/Khamis

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PSV

Masa

10.55 – 12.05 pm

Tema

Seni Halus

Tajuk

Cetakan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Catatan nota dan penerangan

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Respon kurang memuaskan. Murid belum mendapat gambaran yang jelas akan topik perbincangan. Aktiviti amali di kelas akan datang diharapkan akan membantu murid untuk lebih jelas akan tajuk perbincangan.


 

Tarikh/Hari

5 Ogos 2011/Jumaat

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSV

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Seni Halus

Tajuk

Cetakan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Memahami proses, gubahan dan fungsi Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan

Aktiviti P&P

  • Nota dan penerangan

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Kekurangan contoh untuk ditunjukkan kepada murid agar mereka dapat memahami dengan jelas topik perbincangan.


 

Tarikh/Hari

5 Ogos 2011/Jumaat

Tingkatan

4MPV

Matapelajaran

PSK

Masa

8.15 – 9.25 am

Tema

Warisan kepelbagaian budaya Malaysia

Tajuk

Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum

  • Hari Raya Aidilfitri
  • Hari Raya Aidiladha
  • Tahun Baru Cina
  • Hari Wesak
  • Deepavali
  • Thaipusam
  • Krismas
  • Good Friday
  • Hari Gawai
  • Tadau Kaamatan
  • Vasakhi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum
  • Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum

Aktiviti P&P

  • Pembentangan kumpulan
  • Perbincangan
  • Latihan pengukuhan
  • Semakan buku nota

BBM

Buku rujukan, buku teks, rujukan internet

Refleksi

Banyak info baru dapat murid pelajari berhubung amalan perayaan kaum lain yang dibincangkan. 12/22 murid yang hadir dapat menjawab soalan dengan baik Cuma masih perrlu lebih banyak pembacaan untuk menjawab soalan struktur.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment