MINGGU 14
(2 – 5 April 2012)
Tarikh/Hari
|
:
|
2 April 2012 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
5S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
705 – 815AM
|
Tema
|
:
|
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
:
|
Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan
budaya Malaysia
·
Individu
·
Agensi kerajaan
·
Badan bukan kerajaan(NGO)
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam
pengekalan warisan budaya Malaysia
·
Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO
terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
·
Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
·
Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang
dianjurkan oleh pelbagai pihak
·
Bangga dengan
keunikan warisan budaya Malaysia
·
Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan
warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Pengenalan tajuk
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Menyenaraikan daftar warisan budaya Negara pada papan tulis
·
Catatan nota
·
Penerangan projek khidmat masyarakat
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
:
|
Murid dapat
mengenali dan menyenaraikan beberapa daftar warisan Negara yang diketahui.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
2 April 2012 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
945 – 1055AM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Penerangan projek khidmat masyarakat
|
BBM
|
:
|
·
Hasil laporan murid senior
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
2 April 2012 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
5K6
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1055 – 1205PM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir
pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Penerangan projek khidmat masyarakat
|
BBM
|
:
|
·
Hasil laporan murid senior
|
Refleksi
|
:
|
-
|
Tarikh/Hari
|
:
|
3 April 2012 / Selasa
|
Tingkatan
|
:
|
4K1
|
Matapelajaran
|
:
|
SEJARAH
|
Masa
|
:
|
815 – 925AM
|
Tema
|
:
|
Tamadun Awal Manusia
|
Tajuk
|
:
|
Peningkatan Tamadun Yunani
Ø Latar belakang,
pemerintahan dan pentadbiran, perundangan, perluasan kuasa
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menyatakan aspek peningkatan tamadun di Rom
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Catatan nota pada papan tulis
·
Pembentangan kumpulan
·
Perbincangan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
:
|
Pembacaan awal memberikan murid peluang menunjukkan
keyakinan diri masing-masing dengan berkongsi pengetahuan bersama rakan-rakan
yang lain.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
3 April 2012 / Selasa
|
Tingkatan
|
:
|
5S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
945 – 1055AM
|
Tema
|
:
|
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
:
|
Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan
budaya Malaysia
·
Individu
·
Agensi kerajaan
·
Badan bukan kerajaan(NGO)
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam
pengekalan warisan budaya Malaysia
·
Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO
terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
·
Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
·
Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang
dianjurkan oleh pelbagai pihak
·
Bangga dengan
keunikan warisan budaya Malaysia
·
Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan
warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Pengenalan tajuk
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Perbincangan
·
Catatan nota
·
Bimbingan khidmat masyarakat
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
:
|
Kurang pembacaan menyebabkan murid tidak bersedia untuk
membincangkan tajuk malah tidak tahu akan isu semasa serta agensi yang
berkaitan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
3 April 2012 / Selasa
|
Tingkatan
|
:
|
5K5
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1130 – 1240PM
|
Tema
|
:
|
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
:
|
Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan
budaya Malaysia
·
Individu
·
Agensi kerajaan
·
Badan bukan kerajaan(NGO)
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam
pengekalan warisan budaya Malaysia
·
Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO
terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
·
Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
·
Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang
dianjurkan oleh pelbagai pihak
·
Bangga dengan
keunikan warisan budaya Malaysia
·
Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan
warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Pengenalan tajuk
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Nota dan perbincangan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
:
|
Murid kurang pengetahuan sedia ada tentang tajuk
perbincangan. Perlu lebih banyak pembacaan dan carian maklumat.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
4 April 2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
5K1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
815 – 925AM
|
Tema
|
:
|
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
:
|
Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan
budaya Malaysia
·
Individu
·
Agensi kerajaan
·
Badan bukan kerajaan(NGO)
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam
pengekalan warisan budaya Malaysia
·
Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO
terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
·
Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
·
Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang
dianjurkan oleh pelbagai pihak
·
Bangga dengan
keunikan warisan budaya Malaysia
·
Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan
warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Pengenalan tajuk
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Catatan nota
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
:
|
Murid tiada persediaan tetapi bergantung sepenuhnya kepada nota yang
diberikan oleh guru.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
4 April 2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
4K3
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1055 – 1205 PM
|
Tema
|
:
|
-
|
Tajuk
|
:
|
-
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir
pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Ulangkaji (soal jawab)
·
Latihan pengukuhan
·
Bimbingan laporan khidmat masyarakat
|
BBM
|
:
|
Hasil kerja murid senior
|
Refleksi
|
:
|
Kebanyakkan murid berjaya menjawab sekurang-kurangnya 3/5
markah dalam latihan yang diberikan. Markah terbaik yang diperolehi adalah
4/5. Perlu lebih banyak latihan di masa-masa yang akan datang.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
4 April 2012 / Rabu
|
Tingkatan
|
:
|
4K5
|
Matapelajaran
|
:
|
SEJARAH
|
Masa
|
:
|
1205 – 1240PM
|
Tema
|
:
|
Tamadun Awal Manusia
|
Tajuk
|
:
|
Peningkatan Tamadun India
Ø Pendidikan, falsafah,
sains dan teknologi, seni bina, sistem sosial,bahasa dan kesusateraan
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir
pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menyatakan aspek peningkatan tamadun di India
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Nota dan penerangan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
:
|
Cuma beberapa orang murid yang bersedia dengan pembacaan
awal. Kebanyakkan murid tidak bersedia
sebaliknya menunggu waktu P&P untuk mengetahui isi kandungan topik
perbincangan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
5 April 2012 / Khamis
|
Tingkatan
|
:
|
4K9
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
705 – 815AM
|
Tema
|
:
|
Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
:
|
Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah
sosial dalam masyarakat
·
Penyalahgunaan najis dadah
·
Pergaulan bebas
·
Penderaan
·
Vandalisme
·
Gangsterisme
·
Penyalahgunaan teknologi
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan isu dan masalah
sosial dalam masyarakat
·
Menyenaraikan akibat masalah
sosial dalam masyarakat
·
Mengambil tindakan yang wajar
untuk menangani isu dan masalah sosial
·
Peka terhadap isu dan masalah
sosial dalam masyarakat
·
Menghargai usaha agensi yang
terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Pengenalan tajuk
·
Menguji minda(menyusun perkataan)
·
Bacaan dan pemahaman petikan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
:
|
Murid menunjukkan minat terhadap tajuk perbincangan tetapi
mengambil terlalu banyak masa untuk menyusun perkataan yang diterbalikkan.
Nota akan diberikan semasa kelas yang akan datang.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
5 April 2012 / Khamis
|
Tingkatan
|
:
|
4K1
|
Matapelajaran
|
:
|
SEJARAH
|
Masa
|
:
|
945 – 1055AM
|
Tema
|
:
|
Tamadun Awal Manusia
|
Tajuk
|
:
|
Peningkatan Tamadun Rom
Ø Pendidikan , Falsafah,
Sains dan Teknologi, Bahasa dan Kesusasteraan, Sistem sosial
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menyatakan aspek peningkatan tamadun di Rom
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Catatan nota pada papan tulis
·
Pembentangan secara berpasangan
·
Soal jawab dan perbincangan
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
:
|
Persediaan awal murid untuk membuat pembacaan dan kajian
tentang tajuk memudahkan aktiviti perbincangan P&P di dalam kelas.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
5 April 2012 / Khamis
|
Tingkatan
|
:
|
5MPV
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1130 – 1240PM
|
Tema
|
:
|
Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
:
|
Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan
budaya Malaysia
·
Individu
·
Agensi kerajaan
·
Badan bukan kerajaan(NGO)
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di akhir
pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam
pengekalan warisan budaya Malaysia
·
Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO
terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
·
Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
·
Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang
dianjurkan oleh pelbagai pihak
·
Bangga dengan
keunikan warisan budaya Malaysia
·
Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan
warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
·
Pengenalan tajuk
·
Bacaan dan pemahaman petikan
·
Perbincangan kumpulan
·
Catatan nota pada papan tulis
|
BBM
|
:
|
Buku rujukan
|
Refleksi
|
:
|
Murid perlu lebih banyak pembacaan untuk meningkatkan pengetahuan
sedia ada murid.
|
Jumaat
(6 April 2012) – GOOD FRIDAY
No comments:
Post a Comment