Wednesday, March 30, 2011

RPH MINGGU 12

Minggu 12 (21 – 25 Mac 2011)

Tarikh/Hari

21 Mac 2011/Isnin

Tingkatan

4S2

Matapelajaran

PSK

Masa

8.15 – 9.25 am

Tema

Hidup bermasyarakat

Tajuk

Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat

  • Penyalahgunaan najis dadah
  • Pergaulan bebas
  • Penderaan
  • Vandalisme
  • Gangsterisme
  • Penyalahgunaan teknologi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat
    • Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial
    • Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
    • Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan isi petikan
  • Soal jawab aktiviti daripada buku teks
  • Uji minda (susun semula perkataan)
  • Pembahagian tajuk pembentangan kumpulan
  • Rumusan tajuk

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Respon yang amat menggalakkan. Lebih 80% murid dapat menjawab kesemua soalan fikir dan jawab dalam buku teks dengan betul beserta dengan alasan yang munasabah. Masih terdapat beberapa orang yang gagal memberikan alasan.


 

Tarikh/Hari

21 Mac 2011/Isnin

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PM

Masa

9.45 – 10.55 am

Bidang/ Nilai

Nilai berkaitan dengan kekeluargaan

Tema/Tajuk

Hormat dan Taat kepada Anggota Keluarga

Amalan hormat-menghormati menghindari konflik

Keluarga Harmoni, Hidup Sejahtera

Sikap prihatin menjamin kesejahteraan keluarga

  • Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Peka terhadap keperluan  dan perasaan anggota keluarga

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Nota dan penerangan nilai
  • Pembacaan petikan
  • Perbincangan soalan daripada buku teks
  • Rumusan tajuk
  • Penghantaran buku nota untuk semakan

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid tiada masalah untuk berkomunikasi tetapi bermasalah untuk mengembangkan idea. Guru perlu sentiasa mempermudahkan setiap soalan di setiap kelas dan majoriti murid lebih berminat untuk mencatat nota.


 

Tarikh/Hari

21 Mac 2011/Isnin

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

12.05 – 12.40 am

Bidang/ Nilai

Nilai berkaitan dengan kekeluargaan

Kasih sayang terhadap keluarga

Tema/Tajuk

Budaya penyayang pegangan hidup berkeluarga

Mereka Mengasihi, Kita Menyayangi

Hari istimewa keluarga menjalin kemesraan sesama anggota keluarga.

  • Hari istimewa keluarga diraikan bersama:
    • Hari Ibu/ Bapa
    • Ulang tahun perkahwinan
    • Ulang tahun kelahiran
    • Hari-hari perayaan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Meraikan hari-hari istimewa keluarga sebagai menunjukkan kasih sayang terhadap keluarga.
  • Menunjukkan perasaan kasih dan sayang terhadap keluarga.

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Nota dan penerangan nilai
  • Bacaan petikan
  • Soal jawab soalan daripada buku teks
  • Rumusan tajuk

BBM

Buku teks, buku rujukan pelbagai

Refleksi

Sesi soal jawab dibuat secara rawak namun jawapan yang diberikan amat memuaskan. Ada beberapa orang(tidak lebih 10) masih ragu-ragu dengan jawapan masing-masing meskipun jawapan yang diberikan bertepatan. Murid perlu lebih yakin diri untuk menghujah dan mengolah idea sebagai persediaan dalam peperiksaan kelak.


 

Tarikh/Hari

22 Mac 2011/Selasa

Tingkatan

4K6

Matapelajaran

PSK

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Hidup bermasyarakat

Tajuk

Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat

  • Penyalahgunaan najis dadah
  • Pergaulan bebas
  • Penderaan
  • Vandalisme
  • Gangsterisme
  • Penyalahgunaan teknologi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat
    • Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial
    • Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
    • Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat

Aktiviti P&P

  • Uji minda (susun semula perkataan)
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan isi petikan
  • Soal jawab aktiviti daripada buku teks
  • Rumusan tajuk

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Suatu perubahan yang baik. Ransangan minda daripada aktiviti uji minda telah memberikan murid dorongan/minat terhadap pelajaran. Hampir separuh dapat meneka dengan tepat. Penglibatan dalam aktiviti seterusnya juga memuaskan.


 

Tarikh/Hari

22 Mac 2011/Selasa

Tingkatan

4K4

Matapelajaran

PM

Masa

8.15 – 9.25 am

Bidang/ Nilai

Nilai berkaitan dengan kekeluargaan

Hormat dan taat kepada anggota keluarga

Tema/Tajuk

Amalan hormat-menghormati menghindari konflik

Keluarga Harmoni, Hidup Sejahtera

Sikap prihatin menjamin kesejahteraan keluarga

  • Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kira aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Peka terhadap keperluan  dan perasaan anggota keluarga.

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Nota dan penerangan nilai
  • Bacaan petikan
  • Soal jawab soalan daripada buku teks
  • Rumusan tajuk

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid berupaya memberikan contoh dan pendapat yang releven dengan nilai perbincangan. Ada sedikit kemajuan berbanding kebiasaan.


 

Tarikh/Hari

22 Mac 2011/Selasa

Tingkatan

4MPV

Matapelajaran

PSK

Masa

10.55 – 12.05 am

Tema

Hidup bermasyarakat

Tajuk

Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat

  • Penyalahgunaan najis dadah
  • Pergaulan bebas
  • Penderaan
  • Vandalisme
  • Gangsterisme
  • Penyalahgunaan teknologi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat
    • Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial
    • Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan isi petikan
  • Soal jawab aktiviti daripada buku teks
  • Uji minda (susun semula perkataan)
  • Pembahagian tajuk pembentangan kumpulan
  • Rumusan tajuk

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Murid memberikan respon yang baik dalam setiap aktiviti walaupun aktiviti uji minda mengambil sedikit masa lebih daripada yang diperuntukkan.Hampir kesemua kumpulan berjaya meneka dengan betul isu dan masalah sosial dalam masyarakat.


 

Tarikh/Hari

23 Mac 2011/Rabu

Tingkatan

4S4

Matapelajaran

PM

Masa

8.15 – 9.25 am

Bidang/ Nilai

Nilai berkaitan perkembangan diri

Kesederhanaan

Tema/Tajuk

Kesederhanaan sikap yang mulia

Kesederhanaan Cerminan Kemuliaan

Sikap kesederhanaan dalam kehidupan

  • Agama kesederhanaan mengikut perspektif agama – Islam, Buddha, Hindu, Kristian dan Sikh

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Mengamalkan sikap kesederhanaan seperti yang dituntut agama

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Nota dan penerangan nilai
  • Bacaan petikan dan perbincangan
  • Soal jawab soalan daripada buku teks
  • Rumusan tajuk

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Kelas agak pasif di masa pertama tetapi sedikit aktif semasa sesi perbincangan dan soal jawab. Terdapat sedikit kelemahan yang masih boleh diperbaiki. Contoh dan pendapat sudah betul tetapi masih gagal untuk mengaitkan nilai dengan situasi.


 

Tarikh/Hari

23 Mac 2011/Rabu

Tingkatan

4K7

Matapelajaran

PM

Masa

9.45 – 10.55 am

Bidang/ Nilai

Nilai berkaitan dengan kekeluargaan

Mengekalkan tradisi keluarga

Tema/Tajuk

Pengekalan tradisi kekeluargaan tanggungjawab setiap anggota keluarga.

Kukuhkan Institusi Kekeluargaan

Tanggungjawab setiap anggota keluarga mengekalkan tradisi keluarga.

  • Amalan sesuatu tradisi keluarga.
  • Amalan tradisi keluarga sebagai cara hidup.

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Mengamalkan tradisi keluarga dalam kehidupan.

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Nota dan penerangan nilai
  • Bacaan petikan
  • Soal jawab soalan daripada buku teks
  • Rumusan tajuk

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Masih banyak kekurangan. Didapati murid lelaki agak sukar dikawal dan dilibatkan dalam aktiviti. Ada peningkatan pada murid perempuan; terlibat aktif dalam sesi soal jawab berbanding lelaki. Cuma 2 orang sahaja murid lelaki yang selalu mengemukakan pendapat. Murid lelaki lain hanya akan terlibat jika dipanggil nama.(Pasif)


 

Tarikh/Hari

23 Mac 2011/Rabu

Tingkatan

4S3

Matapelajaran

PM

Masa

11.30 – 12.40 am

Bidang/ Nilai

-

Tema/Tajuk

-

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

-

Aktiviti P&P

  • Ujian bulanan 1

BBM

-

Refleksi

Murid dapat menyiapkan ujian dalam masa yang ditetapkan. Namun,jawapan yang diberikan kadangkala berlainan dengan kehendak soalan. Beberapa orang masih bermasalah dengan pengolahan ayat.Ada kesungguhan untuk membuat yang terbaik.


 

Tarikh/Hari

24 Mac 2011/Khamis

Tingkatan

4S1

Matapelajaran

PSK

Masa

7.05 – 8.15 am

Tema

Hidup bermasyarakat

Tajuk

Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat

  • Penyalahgunaan najis dadah
  • Pergaulan bebas
  • Penderaan
  • Vandalisme
  • Gangsterisme
  • Penyalahgunaan teknologi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat
    • Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial
    • Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat

Aktiviti P&P

  • Uji minda (susun semula perkataan)
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan isi petikan
  • Soal jawab aktiviti daripada buku teks
  • Pembahagian tajuk pembentangan kumpulan
  • Rumusan tajuk

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Respon yang sangat baik. Murid perlu didorong dan diransang idea untuk mencungkil pendapat mereka. Masih ada yang ragu-ragu untuk mengemukakan pendapat kerana bimbang salah. Murid perlu lebih berkeyakinan tanpa perlu ragu pendapat itu salah atau tidak. Guru patut memberikan aktiviti yang lebih menggalakkan murid berfikir dan berhujah.


 

Tarikh/Hari

24 Mac 2011/Khamis

Tingkatan

4K4

Matapelajaran

PM

Masa

10.20 – 11.30 am

Bidang/ Nilai

-

Tema/Tajuk

-

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

-

Aktiviti P&P

  • Ujian bulanan 1

BBM

-

Refleksi

Tiada persediaan untuk memduduki ujian meskipun sudah dimaklumkan awal. Murid menjawab apa yang diketahui tanpa membaca dengan teliti kehendak soalan. Kesannya,banyak jawapan yang tidak padan dengan soalan. Ada yang mengulang jawapan yang sama. Didapati juga murid sukar menentukan nilai yang berpadanan dengan situasi. Perbincangan jawapan akan dibuat selesai sesi semakan dan pemarkahan.


 

Tarikh/Hari

24 Mac 2011/Khamis

Tingkatan

4K5

Matapelajaran

PSK

Masa

11.30 – 12.40 am

Tema

Hidup bermasyarakat

Tajuk

Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat

  • Penyalahgunaan najis dadah
  • Pergaulan bebas
  • Penderaan
  • Vandalisme
  • Gangsterisme
  • Penyalahgunaan teknologi

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:

  • Menjelaskan isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menyenaraikan akibat masalah sosial dalam masyarakat
    • Mengambil tindakan yang wajar untuk menangani isu dan masalah sosial
    • Peka terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
  • Menghargai usaha agensi yang terlibat bagi menangani isu dan masalah sosial dalam masyarakat

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Bacaan petikan
  • Perbincangan isi petikan
  • Soal jawab aktiviti daripada buku teks
  • Uji minda (susun semula perkataan)
  • Rumusan tajuk

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Objektif pembelajaran tidak tercapai sepenuhnya. Murid terutama lelaki di barisan belakang tidak memberi perhatian semasa sesi P&P. Ada yang bersikap 'kurang ajar' semasa ditegur. P&P terpaksa dijalankan bersama murid-murid yang berminat untuk belajar sahaja.


 

Tarikh/Hari

25 Mac 2011/Jumaat

Tingkatan

4S4

Matapelajaran

PM

Masa

10.40 – 11.40 am

Bidang/ Nilai

Nilai berkaitan dengan kekeluargaan

Kasih sayang terhadap keluarga

Tema/Tajuk

Budaya penyayang pegangan hidup berkeluarga

Mereka Mengasihi, Kita Menyayangi

Hari istimewa keluarga menjalin kemesraan sesama anggota keluarga.

  • Hari istimewa keluarga diraikan bersama:
    • Hari Ibu/ Bapa
    • Ulang tahun perkahwinan
    • Ulang tahun kelahiran
    • Hari-hari perayaan

Hasil pembelajaran

Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:

  • Meraikan hari-hari istimewa keluarga sebagai menunjukkan kasih sayang terhadap keluarga.
  • Menunjukkan perasaan kasih dan sayang terhadap keluarga.

Aktiviti P&P

  • Pengenalan tajuk
  • Nota dan penerangan nilai
  • Bacaan petikan dan perbincangan
  • Soal jawab soalan daripada buku teks
  • Rumusan tajuk

BBM

Buku teks, buku rujukan

Refleksi

Respon memuaskan. Murid terlibat mengemukakan idea/pendapat mereka dan mengaitkannya dengan nilai dan perbincangan. Contoh yang diberikan juga releven dengan perbincangan.

No comments:

Post a Comment