Minggu 12 (21 – 25 Mac 2011)
Tarikh/Hari | 21 Mac 2011/Isnin |
Tingkatan | 4S2 |
Matapelajaran | PSK |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Tema | Hidup bermasyarakat |
Tajuk | Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Respon yang amat menggalakkan. Lebih 80% murid dapat menjawab kesemua soalan fikir dan jawab dalam buku teks dengan betul beserta dengan alasan yang munasabah. Masih terdapat beberapa orang yang gagal memberikan alasan. |
Tarikh/Hari | 21 Mac 2011/Isnin |
Tingkatan | 4K7 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 9.45 – 10.55 am |
Bidang/ Nilai | Nilai berkaitan dengan kekeluargaan |
Tema/Tajuk | Hormat dan Taat kepada Anggota Keluarga Amalan hormat-menghormati menghindari konflik Keluarga Harmoni, Hidup Sejahtera Sikap prihatin menjamin kesejahteraan keluarga
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Murid tiada masalah untuk berkomunikasi tetapi bermasalah untuk mengembangkan idea. Guru perlu sentiasa mempermudahkan setiap soalan di setiap kelas dan majoriti murid lebih berminat untuk mencatat nota. |
Tarikh/Hari | 21 Mac 2011/Isnin |
Tingkatan | 4S3 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 12.05 – 12.40 am |
Bidang/ Nilai | Nilai berkaitan dengan kekeluargaan Kasih sayang terhadap keluarga |
Tema/Tajuk | Budaya penyayang pegangan hidup berkeluarga Mereka Mengasihi, Kita Menyayangi Hari istimewa keluarga menjalin kemesraan sesama anggota keluarga.
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan pelbagai |
Refleksi | Sesi soal jawab dibuat secara rawak namun jawapan yang diberikan amat memuaskan. Ada beberapa orang(tidak lebih 10) masih ragu-ragu dengan jawapan masing-masing meskipun jawapan yang diberikan bertepatan. Murid perlu lebih yakin diri untuk menghujah dan mengolah idea sebagai persediaan dalam peperiksaan kelak. |
Tarikh/Hari | 22 Mac 2011/Selasa |
Tingkatan | 4K6 |
Matapelajaran | PSK |
Masa | 7.05 – 8.15 am |
Tema | Hidup bermasyarakat |
Tajuk | Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Suatu perubahan yang baik. Ransangan minda daripada aktiviti uji minda telah memberikan murid dorongan/minat terhadap pelajaran. Hampir separuh dapat meneka dengan tepat. Penglibatan dalam aktiviti seterusnya juga memuaskan. |
Tarikh/Hari | 22 Mac 2011/Selasa |
Tingkatan | 4K4 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Bidang/ Nilai | Nilai berkaitan dengan kekeluargaan Hormat dan taat kepada anggota keluarga |
Tema/Tajuk | Amalan hormat-menghormati menghindari konflik Keluarga Harmoni, Hidup Sejahtera Sikap prihatin menjamin kesejahteraan keluarga
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Murid berupaya memberikan contoh dan pendapat yang releven dengan nilai perbincangan. Ada sedikit kemajuan berbanding kebiasaan. |
Tarikh/Hari | 22 Mac 2011/Selasa |
Tingkatan | 4MPV |
Matapelajaran | PSK |
Masa | 10.55 – 12.05 am |
Tema | Hidup bermasyarakat |
Tajuk | Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Murid memberikan respon yang baik dalam setiap aktiviti walaupun aktiviti uji minda mengambil sedikit masa lebih daripada yang diperuntukkan.Hampir kesemua kumpulan berjaya meneka dengan betul isu dan masalah sosial dalam masyarakat. |
Tarikh/Hari | 23 Mac 2011/Rabu |
Tingkatan | 4S4 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 8.15 – 9.25 am |
Bidang/ Nilai | Nilai berkaitan perkembangan diri Kesederhanaan |
Tema/Tajuk | Kesederhanaan sikap yang mulia Kesederhanaan Cerminan Kemuliaan Sikap kesederhanaan dalam kehidupan
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Kelas agak pasif di masa pertama tetapi sedikit aktif semasa sesi perbincangan dan soal jawab. Terdapat sedikit kelemahan yang masih boleh diperbaiki. Contoh dan pendapat sudah betul tetapi masih gagal untuk mengaitkan nilai dengan situasi. |
Tarikh/Hari | 23 Mac 2011/Rabu |
Tingkatan | 4K7 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 9.45 – 10.55 am |
Bidang/ Nilai | Nilai berkaitan dengan kekeluargaan Mengekalkan tradisi keluarga |
Tema/Tajuk | Pengekalan tradisi kekeluargaan tanggungjawab setiap anggota keluarga. Kukuhkan Institusi Kekeluargaan Tanggungjawab setiap anggota keluarga mengekalkan tradisi keluarga.
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Masih banyak kekurangan. Didapati murid lelaki agak sukar dikawal dan dilibatkan dalam aktiviti. Ada peningkatan pada murid perempuan; terlibat aktif dalam sesi soal jawab berbanding lelaki. Cuma 2 orang sahaja murid lelaki yang selalu mengemukakan pendapat. Murid lelaki lain hanya akan terlibat jika dipanggil nama.(Pasif) |
Tarikh/Hari | 23 Mac 2011/Rabu |
Tingkatan | 4S3 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 11.30 – 12.40 am |
Bidang/ Nilai | - |
Tema/Tajuk | - |
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat: - |
Aktiviti P&P |
|
BBM | - |
Refleksi | Murid dapat menyiapkan ujian dalam masa yang ditetapkan. Namun,jawapan yang diberikan kadangkala berlainan dengan kehendak soalan. Beberapa orang masih bermasalah dengan pengolahan ayat.Ada kesungguhan untuk membuat yang terbaik. |
Tarikh/Hari | 24 Mac 2011/Khamis |
Tingkatan | 4S1 |
Matapelajaran | PSK |
Masa | 7.05 – 8.15 am |
Tema | Hidup bermasyarakat |
Tajuk | Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Respon yang sangat baik. Murid perlu didorong dan diransang idea untuk mencungkil pendapat mereka. Masih ada yang ragu-ragu untuk mengemukakan pendapat kerana bimbang salah. Murid perlu lebih berkeyakinan tanpa perlu ragu pendapat itu salah atau tidak. Guru patut memberikan aktiviti yang lebih menggalakkan murid berfikir dan berhujah. |
Tarikh/Hari | 24 Mac 2011/Khamis |
Tingkatan | 4K4 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 10.20 – 11.30 am |
Bidang/ Nilai | - |
Tema/Tajuk | - |
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat: - |
Aktiviti P&P |
|
BBM | - |
Refleksi | Tiada persediaan untuk memduduki ujian meskipun sudah dimaklumkan awal. Murid menjawab apa yang diketahui tanpa membaca dengan teliti kehendak soalan. Kesannya,banyak jawapan yang tidak padan dengan soalan. Ada yang mengulang jawapan yang sama. Didapati juga murid sukar menentukan nilai yang berpadanan dengan situasi. Perbincangan jawapan akan dibuat selesai sesi semakan dan pemarkahan. |
Tarikh/Hari | 24 Mac 2011/Khamis |
Tingkatan | 4K5 |
Matapelajaran | PSK |
Masa | 11.30 – 12.40 am |
Tema | Hidup bermasyarakat |
Tajuk | Kepekaan dan tindakan terhadap isu dan masalah sosial dalam masyarakat
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran, murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Objektif pembelajaran tidak tercapai sepenuhnya. Murid terutama lelaki di barisan belakang tidak memberi perhatian semasa sesi P&P. Ada yang bersikap 'kurang ajar' semasa ditegur. P&P terpaksa dijalankan bersama murid-murid yang berminat untuk belajar sahaja. |
Tarikh/Hari | 25 Mac 2011/Jumaat |
Tingkatan | 4S4 |
Matapelajaran | PM |
Masa | 10.40 – 11.40 am |
Bidang/ Nilai | Nilai berkaitan dengan kekeluargaan Kasih sayang terhadap keluarga |
Tema/Tajuk | Budaya penyayang pegangan hidup berkeluarga Mereka Mengasihi, Kita Menyayangi Hari istimewa keluarga menjalin kemesraan sesama anggota keluarga.
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pelajaran,murid diharapkan akan dapat:
|
Aktiviti P&P |
|
BBM | Buku teks, buku rujukan |
Refleksi | Respon memuaskan. Murid terlibat mengemukakan idea/pendapat mereka dan mengaitkannya dengan nilai dan perbincangan. Contoh yang diberikan juga releven dengan perbincangan. |
No comments:
Post a Comment